Recension av Starship Troopers

År: 1997
20/3 2006
Recenserad av horvendile
O
m filmens förlaga, skriven av Heinlein, säger jag: Boken är bra, den är både lik och olik filmen, jag tycker att de kompletterar varandra. Läs den gärna. Med det ur världen kan jag ägna mig åt filmen som, det ska sägas direkt, trots sina brister är en riktig liten pärla.

I en semiavlägsen framtid är människosläktet förenat i en enda federation och i full färd med att kolonisera rymden. I detta företag hamnar man i konflikt med andra raser som vill ha sina egna platser i de många solarna. Filmen följer några ungdomar som tar värvning och dras in i kriget med en insektsliknande civilisation.

Vad som gör Starship Troopers till en pärla är att det är flera filmer i en. Till sin kärna är det en inte ointelligent samhällsbetraktelse. Det sägs aldrig rätt ut, men med varierande grad av subtilitet låter filmen förstå att den mänskliga federationen är en fascistisk stat. Det betyder inte att alla utomjordingar är snälla; det är inte så lätt att peka ut "the good guys". Hur samhället är uppbyggt finns det inte tid till att gå på djupet om i filmen, men även det lilla som hinner visas är rätt så intressant.

Det är också en collegefilm, eller en actionfilm, eller snarast en collegeactionfilm. Folk använder fotbollstaktik i strid. De hoppar runt, slåss och säger väl uttänkta men ändå fåniga saker. Det skvätter blod och inälvor. Allt återges från huvudpersonernas perspektiv, och det är på många sätt en välproducerad och lite knäpp men stereotyp actionrulle.

Att vara collegekrigsactionsciencefictionfilm 1A vinner man inga stora poäng på, och det är inte heller därför Starship Troopers hamnat i mitt Russin-paket för otippat bra filmer. Samhällsbetraktelsen då? Eller samhällskritiken, om man är på det humöret. Ja. Den är snyggt presenterad, men hos mig kan man inte komma och vifta med samhällskritikkortet och förvänta sig att komma undan med bara det. Nej, den här filmens storhet uppstår i den surrealistiska sammansmältningen av samhällsbetraktelse och stereotyp men välproducerad action. På något sätt uppstår ljuv musik i mötet mellan betrakelsen av ett fascistiskt system och en drillsergeant som skriker "Take a stroll down the washout lane!". Känslan är - tja, just surrealistisk faktiskt. Ska man tycka att det är spännande i kriget? Ska man skratta åt den tidvis brutala humorn? Ska man lägga pannan i djupa veck åt den fascistiska indoktrineringen? Svaret är att man förstås ska göra alla tre. Det blir lite svårt för ansiktsmusklerna att hänga med bara, när det visas fascistiska humoristiska journalfilmer om kriget - filmer som kuriöst nog väsentligen är remakes på propagandafilmer från andra världskriget, både från Tyskland och USA om jag minns rätt.

Det går att missa samhällsaspekten av filmen. Då tappar den mycket. Jag vet, för jag gjorde det första gången jag såg den. Då avfärdade jag den som en knäpp och lite rolig men inte speciellt bra film. Nu fattar jag inte hur jag kunde vara så dum. Jorden anropar horvendile - släpp hörnflaggan och kom in i matchen, de har ju för sjutton naziuniformer på sig! För att nämna något av det mindre subtila. Det finns mer godis i påsen, så håll ögonen öppna.

Lyder man det rådet och håller ögonen öppna så riskerar man att också se att en del skådespeleri är långt ifrån lysande. Även om effekterna över lag är riktigt bra så kan man här och där också se att det har gått ett antal år sedan 1997. På något mystiskt sätt kan det förstnämnda dock nästan bli en tillgång - det bidrar till det maskeradnummer som är Starship Troopers. En film som låtsas vara en B-action men verkligen inte är det - eller snarare, som är så mycket mer. Vad som då mer stör någon som gjort lumpen i infanteriet är att filmmakarna har valt att utrusta framtidens soldater med samma stridsdisciplin som en flock höns.

Det är inte världens bästa film. Men den är underhållande och tankeväckande - och om man är lycklig nog att äga en juste DVD-utgåva så har den ett kommentarspår som är genuint lyssningsvärt. Gör nu mänskligheten en tjänst och se den, eller om du sett den och liksom jag och en hel hoper andra åsnor missat poängen, se om den med nya ögon. I'm doing my part.

horvendile 34 har röstat
anonym 50 har röstat