Recension av The Imaginarium of Doctor Parnassus

År: 2009
5/1 2010
Recenserad av horvendile
D
et var inte med enbart positiva förväntningar jag tog mig till biografen för att se The Imaginarium of Doctor Parnassus, och det berodde inte bara på att jag skulle behöva dela salongen med en massa godisprasslare som skymmer eftertexterna. Visserligen är De 12 apornas armé en av mina personliga favoriter, men vad jag i övrigt har sett av Terry Gilliams produktioner spretar en del. Att Baron Münchhausens äventyr var lite mycket av fantasterier är en naturlig följd av grundmaterialet, men Time Bandits kändes mest bara rörig. Det var uppenbar risk för att The Imaginarium skulle falla i samma fack.

Den klarar sig dock, antagligen för att det trots alla vilda fantasiutflykter finns en fast punkt i ett mörkt och nedgånget men ändå modernt och konkret London. I detta kuskar den uråldrige doktor Parnassus runt med en absurt högbyggd hästdragen vagn och en dvärg, som just kusk och allmän högerhand. Övriga medföljande är Parnassus dotter och en i dottern betuttad ung medhjälpare. Vagnen dubbelarbetar som bostad och utfällbar scen för den mysterieshow som sällskapet sätter upp på de mest fruktlösa platser. Något de är ganska dåliga på att tala om för sina presumtiva kunder är att man genom att delta i showen kan föras in i en fantasivärld av omvälvande dimensioner. En natt plockar sällskapet upp en man som tycks drabbad av minnesförlust, och som kommer att skaka om den redan skakiga ensemblen.

För att uppskatta den här filmen gäller det att ge sig hän. Det finns en historia, driven av Parnassus vadslående med en välspelad Satan, men den kommer i skymundan av den överväldigande fantasiflod som är resten av filmen. Det är i slutändan en hel del som får stå ouppklarat och oförklarat. Hur mycket det kommer sig av Heath Ledgers bortgång – han har en av huvudrollerna – är inte helt enkelt att säga, men det spelar egentligen ingen roll för bedömningen av filmen. Detta bevarande av frågetecken och fantasiflödet påminner en del om Miyazakis berättarstil i hans tecknade alster, och det har jag inget emot.

Man får göra skillnad på en dum och banal historia, och en historia av underordnad betydelse. I skrivande stund har jag ingen lust att se julens storfilm Avatar, just för att den tycks ha den förstnämnda sortens historia. Det här är dock den andra sorten. Efter att ha sett The Imaginarium så utbrast en del av sällskapet: ”Den hade ju ingen sensmoral!” Nej, det har den inte. Ändå är den sagolik. En sprudlande, forsande saga som sveper med en i en hänförande eskapistisk orgie – om man låter sig svepas med. Och då tänker jag inte bara på de tydligt Gilliamska CGI-världarna. Även den sjaskiga vardagen med sin smuts, väta och kyla har något sagomässigt över sig. Även om det utspelar sig i London så står huvudpersonerna lite vid sidan om resten av verkligheten.

Det är förståeligt om man inte uppskattar The Imaginarium. Den är inte så rörig som Time Bandits, och har färre dvärgar, men rörig är den. Den saknar en enkel intrig. Den skulle kunna avfärdas som rätt och slätt konstig. Och visst, den är konstig. Men om man släpper taget om den vanliga världen och accepterar de premisser som filmen ställer upp så är det också ett fascinerande verk, som förtjänar att bli ihågkommet som något mer än Ledgers sista film.

horvendile 22 har röstat

av horvendile