Recension av Troja

År: 2004
18/8 2008
Recenserad av horvendile
A
lla vet hur det trojanska kriget startar. Alla vet hur det slutar. Vad inte lika många vet är vad som ligger däremellan: Iliaden. Det vill säga, varken krigets inledning eller dess slut ingår i Iliaden, vilket kanske överraskar någon. Själv såg jag Troja för några år sedan, men har nu haft den utomordentliga förmånen att få läsa Iliaden och bestämde mig för att se om Troja med mina nyvunna glasögon på. Både krigets början och slut är med i filmen, men den största delen utspelar sig under Iliadens omfång.

I boken spelar Olympens gudar en synnerligen framträdande roll. För denna filmatisering har man valt att ta bort dem helt. Filmens hjältar må hänvisa flitigt till gudar, men inga sådana deltar synligt i händelseförloppet. Ibland har man behållit en blinkning åt förlagans gudar; till exempel möter vi Akilles mor Thetis stående i vattnet samlande snäckor – i Iliaden var hon en havsgudinna. Men det är också allt. Det är ett intressant val, och säkert också praktiskt på många sätt. Man slipper ständiga problem med deus ex machina, för att inte tala om ett mycket större persongalleri. Det medför också att man försökt sätta personer och händelser i en mänsklig snarare än gudomlig kontext. Kriget förklaras med poetiskt tråkigare men säkerligen mer realistisk politik, och människors handlingar förklaras på mänskliga grunder snarare än gudomliga ingripanden. Det fungerar bra. Flera händelser känns faktiskt rimligare än i boken, och det blir ett sätt att komma under skinnet på myterna. Vissa saker blir förstås svårare. Boken är en hjältekult utan dess like, där en enda hjälte kan driva en hel här på flykten. Även detta tar man sig an, men det är helt enkelt inte möjligt att få detta att fungera fullt ut utan gudomliga inslag.

Karaktärerna har man närmat sig med en viss respekt. Akilles är verkligen snabbfotad, som i Iliaden. Ajas är väldig, Menelaos är krigisk och så vidare. Det är dock inte fråga om att slaviskt följa boken. Vissa i boken framträdande karaktärer tar man sig avsevärda friheter med, på ett sätt som knappast stör den som inte har koll på Iliaden men som kan få den som har det att undra om det verkligen var nödvändigt. Inte heller händelseförloppen följer boken slaviskt. Lika bra det antagligen, eftersom boken till stor del är en enda lång skildring av fältslag. Huvuddragen följs dock och filmen är väl rotad i originalhistorien.

Själva filmen är välgjord, inte tu tal om det. Jag har inget att anmärka på det grafiska. Skådespeleriet passerar också. Det har klagats på att Orlando Bloom gör en stel Paris, och det kan ligga en del i det, men jag undrar om han inte är mer ungdomligt fånig – vilket också vore originalet troget. Brad Pitt fungerar utmärkt som en trumpen Akilles, och en del äldre skådespelare gör mycket för att hålla dramakänslan på rätt nivå.

Om man ska bedöma filmen helt utan hänsyn till förlagor så blir det antagligen bara halvbra. Lite för långt, lite segt ibland, en "män med svärd"-film bland andra, låt vara med aningen mer drama. Men filmen lever naturligtvis inte i ett vakuum. Bäst tror jag att den uppskattas ungefär som jag sett den: med hyfsad koll på originalet, men utan krav på att det ska följas slaviskt. Då blir det en välgjord kommentar till Iliaden, uppburen snarare än nedtyngd av sitt klassiska arv.

enannanplanet 1 har röstat
Rollywood 1 har röstat