Recension av Braindead

År: 1992
3/2 2009
Recenserad av peterneal
P
eter Jacksons första professionella långfilm från 1992 utspelas någon gång på 50-talet. Under en expedition djupt inne i Nya Zeelands urskogar lyckas man fånga ett märkligt djur som är en korsning mellan råtta och apa. Ett bett eller rivsår från den och det är adjöss. Detta vet infödingarna, men råttapan lyckas ändå till slut hamna på Wellingtons Zoo.

Den något nervösa och klantiga Lionel, 25, bor tillsammans med sin smått hispiga och överbeskyddande gamla mor i ett hus i Wellingtons utkanter. I den närliggande affären jobbar señoritan Paquita vars äldre släkting (Mormor, kanske?) en dag förutspår att Lionel är Paquitas blivande man.

"There will be once romance. And it will last forever."

Paquita blir mycket snart övertygad om att det är sant medan Lionel inte har en aning om vad som väntar. Paquitas "mormor" förutspår även Lionels öde och där finns något som har med döden att göra.

"Death surrounds him."

När Lionel och Paquita en dag är på stadens zoo är så klart Lionels morsa där och spionerar. Hon har inte bättre flyt än att hon blir biten av råttapan. Sakta men säkert börjar Lionels mamma gradvis förvandlas till en zombie och Lionel måste se till att hon inte lämnar huset. Regelbundna injektioner med lugnande medel ska nog hålla henne lugn – ända tills hon blir balsamerad, begravd och reser sig ur graven.

Vad de flesta vet är att zombies har en tendens att inte bara döda människor utan även "odöda" dem, så Lionel har helt plötsligt ett mindre gäng zombies inspärrade i källaren. (Bland annat en präst som använder Martial Arts för att ge folk på käften åt Herren.) Hur ska Lionel fixa det här?

Efter halva filmen spårar det ur fullständigt och "Braindead" blir en total splatterorgie som knappt är överträffad än idag. Ett blodbad väntar under finalen när Lionel tar fram motorgräsklipparen åt det blodtörstiga gänget zombies som invaderat hans hem. (3000 liter teaterblod gick åt!)

"Braindead" var redan klassiker samma sekund den släpptes och nu, 10 år senare, är den fortfarande lika spektakulär – den perfekta blandningen mellan splatterfilm och komedi som håller kvar uppmärksamheten från början till slut. Var och varannan replik är också en cool one-liner som kommer precis i rätt ögonblick.

Jo, man kan inget annat säga än att när Jackson gör något så gör han det ordentligt. Därför är "Braindead" en film som man gärna ser om då och då. En milstolpe.

peterneal 2 har röstat

Ljudet från kristallfågeln
Stilla natt, blodiga natt
Rymdimperiet slår tillbaka
Violent Cop
Indiana Jones och de fördömdas tempel
The Beyond
Den korrumperade snuten