Recension av Fredagen den 13:e

År: 1980
4/2 2009
Recenserad av peterneal
A
h, underbara Fredagen den 13:e, ljuva nostalgiminnen.

Troligen är detta den allra första slashern i läger-miljö och kom just när Halloween oåterkalleligen dragit igång hela slasher-vågen som skulle hålla i sig under hela 80-talet.

Storyn är och var aldrig något unikt, och skulle någon film idag köra samma story i repris skulle den fördömas till mycket tidiga vardagsmorgnar på obskyra kabelkanaler eller stormarknadens lågprisavdelning. Men då, 1980, lät ”camp slashers” som en kanonbra idé. Fast vem hade anat att den kommer att föda en av filmhistoriens mest kända mördare – Jason Voorhees. Eller att filmen skulle få hela nio uppföljare. Nio... Det är inte utan anledning en film får nio uppföljare under 20 år, utan något speciellt måste finns där (utöver efterfrågan).

Tillbaka till storyn. Grabben Jason Voorhees drunknar på ett sommarläger runt Crystal Lake. Detta, och tio filmer, hade kunnat undvikas ifall två av ledarna inte hånglat istället för att se efter honom. Någon (okej, så alla vet redan) blir långtifrån glad, hugger ihjäl ledarna och blir lite galen på kuppen.

Drygt 20 år senare öppnas lägret igen. Ingen som inte sett dussintals slashers bryr sig om att lägret är förbannat. Men en sommar är de där – ungdomarna som ska tillbringa sommaren runt Crystal Lake. Sen vet ni hela köret från den subjektiva kameran i buskarna till jakten runt lägret med alla döda och en machetesvingande galning i hälarna på den oskuldsfulla överlevande flickan. Slutscenerna är också som uthuggna i sten – hårda, beständiga och genomförda helt utan larv.

Filmen är även mycket blodig och våldsam med utsökta effekter av legenden Tom Savini där han använt sina minnen som fotograf under Vietnam kriget som inspirationskälla och jag fullkomligen älskar denna grafiska blodgjutelse han så effektivt åstadkommit.

Jag gillar även handkamera begreppet i buskarna och så vidare, det ökar spänningen vilket kompenserar de lagom usla skådespelarinsatserna.

Vi låter det faktum passera att minst ett av morden plankats från Mario Bavas ”Bay Of Blood” från 1971, men vad som är rätt oförlåtligt är att detta skedde i uppföljaren också. Men det är lite dumt att påpeka yxor i fejset – det är inte precis som om någon har upphovsrätt på sådant. Fredagen den 13:e håller hög kvalitet rätt igenom och känns fortfarande helt rätt i tiden. Det kan inte sägas om uppföljarna.

10 av 10

Ljudet från kristallfågeln
Stilla natt, blodiga natt
Rymdimperiet slår tillbaka
Violent Cop
Indiana Jones och de fördömdas tempel
The Beyond
Den korrumperade snuten