Recension av The Beyond

Regissör: Lucio Fulci
Ã…r: 1981
6/2 2009
Recenserad av peterneal
979 gav Lucio Fulci oss Zombi 2 (Zombie Flesh Eaters) som var tänkt som en uppföljare till George A. Romeros mästerverk Dawn of the Dead från 1978. 1980 gav han oss sin andra zombiefilm City of the Living Dead och 1981 gav han oss The Beyond. Vad de tre Fulci-filmerna har gemensamt är att de just är zombiefilmer, men de är även mästerverk, alla 3.

Liza (Catriona MacColl) ärver ett hotell, men vad hon inte vet är att hotellet har en av de sju dörrarna till helvetet, öppnad dessutom. Mystiska saker börjar hända, och de levande döda börjar vakna upp till liv och tar sakta men säkert över.

The Beyond är Lucio Fulcis bästa film, den bästa zombiefilmen någonsin tillsammans med George Romeros klippning av Dawn of the Dead och Lucio Fulcis Zombie Flesh Eaters som kommer strax efter. Det är även en av de bästa filmerna som gjorts. Vad man bör tänka på är att handlingen inte är någon vanlig handling, utan filmen är baserad på en riktigt hemsk mardröm. Fabio Frizzi (min personliga favorit) har gjort all den mästerliga och stämningsfulla musiken. Den här filmen har exakt allt man kan önska sig, det är en otroligt mäktig upplevelse redan från för- till eftertexterna. Tempot är högt från början till slut, men trissas upp till max efter ungefär halva filmen. Huvudrollsinnehavarna Catriona MacColl och David Warbeck gör en mycket övertygande insats, och man känner ett väldigt obehagligt medlidande för dem, de är helt felfria och känns väldigt trovärdiga i sina roller. En fantastisk insats med andra ord. Splatter finns det gott om, och specialeffekterna är mästerliga. Zombie make-upen är mycket välgjord och skrämmande. Filmen som helhet är skrämmande, och har en otroligt obehaglig läskig känsla hela filmen. När eftertexterna rullar, så sitter man i chocktillstånd, och är lite berörd på något vis dessutom.

Den är fullkomligt unik, och har massvis med oförglömliga scener som ger mig gåshud och rysningar.

Behöver jag ens säga att detta är ett mästerverk, och ett ABSOLUT måste för alla skräckfilmsfans?

Absolute cinema!

Ljudet från kristallfågeln
Stilla natt, blodiga natt
Rymdimperiet slår tillbaka
Violent Cop
Indiana Jones och de fördömdas tempel
The Beyond
Den korrumperade snuten