Recension av Violent Cop

År: 1989
6/2 2009
Recenserad av peterneal
T
akeshi Kitano, den coolaste av alla japanska hjältar (och anti-hjältar) spelar titelrollen i sin egenregisserade film från 1989.

Han är alltså polisen Azuma, hårdare än Dirty Harry och mer bad än Harvey Kietel i Bad Lieutenant, kort sagt, en snut som löper fullkomligt amok! Hans värld består av att försöka kontrollera de utbrott av våld som sker i staden han verkar som polis i. Vi får se Azumas helt egen rättvisa skipas flera gånger innan han tvingas ta itu med två stora problem. Hans kollega som han litar på har sålt knark och blivit mördad i samband med försäljningen av det och hans syster, som är något mentalt efterbliven, har blivit kidnappad av en galen mördare från yakuzan.

Azumas rättvisa är av klart Dirty Harry-stuk och han trampar på den nya chefens tår ett par gånger för mycket, filmen inleds faktiskt med att Azuma blir varnad för att ställa till med något under "det året" som den nye polismästaren, en riktig karriärklättrare, är chef.

Jag vet att det låter som om filmen följer mall 1A för actionfilm men så är faktiskt inte fallet. Kitano är en sån stilist och är så säker med hanterigen av materialet och kameran att varje ögonblick känns som det kan fångas med kamera och utgöra ett konstverk i sig. Just kameraföringen och placeringen är ofta statisk eller sakta åkande. Några handkameror är det överhuvudtaget inte frågan om.

Slutstriden i filmen är smått klassisk och för de som sett några av Kitanos andra filmer kommer utgången inte vara någon överraskning. Epilogen efter slutstriden visar vilken pessimistisk inställning Kitano har till det japanska samhället.

Filmen innehåller många våldsamma scener och det är inget glättigt tuggummivåld, både våldets verkan och dess efterskede visas upp, osminkat och osentimentalt. Det är en hård värld knarklangarna lever i och det upplever vi verkligen när vi ser filmen. Redan i första scenen visar Kitano sin syn på våld där en luffare blir misshandlad till döds ute på stan av ett gäng störda tonårskillar, den här scenen visar tydligt hur otrevligt våld verkligen är precis som filmen i det stora hela.

Skådespelarna i filmen, naturligtvis med Kitano i spetsen, gör strålande insatser, inte minst Hakuyuru som den galne mördaren. Kitano själv är stillsamt effektiv och hans nya poliskollega går från räddhågsen nybörjare till slipad cyniker utan att vi kan ifrågasätta hans ärlighet. Även om det förekommer kulturella konventioner som inte är uppenbara för oss svenskar är det inte speciellt svårt att lista ut vad de betyder i sammanhanget men för de som inte tittat på japansk film innan kan det initialt vara lite svårt att koda av kulturen. Men träning ger färdighet som man säger, se filmen flera gånger, det håller den utan tvekan för.

peterneal 4 har röstat
Switchblade 6 har röstat

av peterneal
Ljudet från kristallfågeln
Stilla natt, blodiga natt
Rymdimperiet slår tillbaka
Violent Cop
Indiana Jones och de fördömdas tempel
The Beyond
Den korrumperade snuten