Recension av 28 dagar

År: 2000
27/9 2009
Recenserad av Rollywood
S
andra Bullock har huvudrollen i det här ganska enkla men ändå helt acceptabla dramat. En historia om en kvinna som slipper undan fängelsestraff genom att istället gå rehabilitering mot sitt alkoholmissbruk. I början av sin vistelse går hon ut i protest mot alla aktiviteter i rehabiliteringsprogrammet, men vartefter hon lär känna de andra patienterna börjar hon inse att det kanske är värt att kämpa för att få ordning på sin tillvaro igen.

Det här är en fin, aningen ytlig men också sorglig historia skriven av Oscarnominerade Susannah Grant. En mycket duktig manusförfattare som låg bakom storyn till de storslagna filmerna Pocahontas (1995) och Erin Brockovich (2000). Med regi av skådespelerskan och regissören Betty Thomas är de två kvinnorna nyckeln bakom filmen. Sandra Bullock var den perfekta personen att sätta i huvudrollen även om skådespelarna runt omkring henne i filmen är mer tveksamma. Man stör sig i synnerhet på då något mindre kända Viggo Mortensen som spelar en av patienterna på rehabiliteringscentret.

Vi ser en rad kända ansikten i birollerna även om de kanske inte sticker ut alltför mycket i filmen. Den klassiske birollsinnehavaren Steve Buscemi och Viggo Mortensen är bara några av de skådespelarna som appliceras på rollistan. Fast ärligt talat så är Mortensen mest ett stort skämt i alltihopa.

Även om man ibland kan tycka att filmen går lite för ytligt fram och man borde ha grävt djupare i karaktärerna med lite mer tragedi så finns det ändå en harmoni som passar efter en stressig vecka och gör detta till en bra fredagsfilm. Jag tycker den kan komma fram med ett bra budskap till oss alla även om man givetvis hittar bättre filmer i samma stil. Återigen skulle känslorna släppts fram mer och klyschorna tryckts undan, tyvärr kan det här stundom bli tvärtom. Jag tilldelar filmen en trea i betyg då den är bättre än godkänd men inget speciellt.

Rollywood 1 har röstat

av Rollywood
Bad Boys II
Avgrunden
Och han älskade dem alla
Freaky Friday
Spy Hard