Recension av A Man Apart

År: 2003
27/9 2009
Recenserad av Rollywood
N
är polisen Sean Vetters (Vin Diesel) fru mördas på grund av att han satt dit en knarkkung blir han förkrossad. Han sätter som sitt primära mål i livet att utrota hela den organisation och hitta den mördare som ligger bakom mordet. Tillsammans med sin partner Demetrius Hicks (Larenz Tate) infiltrerar han en värld av droger, missbruk och död. En värld där det handlar om att på liv eller död vinna ett krig mellan olika parter.

Vin Diesel har nog aldrig varit så engagerad i en roll som nu. Det är överraskande att se en annars så ”dålig” skådespelare äntligen skärpa till sig och visa vad han går för. Han spelar den förkrossade polisen från förorten som vuxit upp i slummen. Från att ha varit i de lägsta kriminella kretsarna har han bytt sida om lagen och försöker nu förändra samhället. Något som kommer kosta honom ett högt pris. Vi ser en seriös attityd men ändå så att vi slipper en typisk b-actionskådis.

A Man Apart känns på något sätt skriven innan filmen som om det hade varit en bok eller liknande, men faktum är att manuset är original från Christian Gudegast och Paul Scheuring. De ska väl ha en eloge för att komma upp med en så bra story som den här. Det är sällan man ser amerikanska polisfilmer och knarkhistorier av så intressant karaktär. Regissören F Gary Gray, kanske mest känd för The Negotiator (1998), har väl också legat till grund till varför man lyckats med produktionen. Den intressanta storyn är nog dock det bästa i hela filmen och det största pluset bland punkterna. Jag rekommenderar verkligen andra att se filmen. Om man inte har något emot råa attityder och fattiga miljöer så är det här filmen för dig. Med en välförtjänt trea vill jag åter poängtera att detta är en av Vin Diesels bästa filmer någonsin.

Rollywood 0 har röstat
niklasmatsson 4 har röstat
Loomis 1 har röstat

av Rollywood
Bad Boys II
Avgrunden
Och han älskade dem alla
Freaky Friday
Spy Hard