Recension av Avgrunden

År: 1989
6/10 2009
Recenserad av Rollywood
E
n u-båt sjunker långt ner under ytan och hela besättningen omkommer. Ombord finns det kärnvapen som nu måste föras i säkerhet innan ryssarna hinner dit. För att spara tid använder man sig av ett oljeborrarteam som redan finns på plats långt nere på havsdjupet under ledning av Bud Brigman (Ed Harris). Man skickar också ner en trupp marinsoldater med Löjtnant Coffey (Michael Biehn) i spetsen för att hantera kärnvapnen på rätt sätt. Vad Bud dock inte räknar med är att hans före detta fru Lindsey (Mary Elizabeth Mastrantonio) också hänger med på resan som övervakare av projektet. Det blir påfrestande för Bud att lämna över kommandot till sin före detta fru och ännu värre att att anpassa sig till Coffeys hårda direktiv. Men vad ingen av dem har räknat med är att det finns något mer där nere, något okänt som inte är av den här världen.

Avgrunden hör helt klart till en av James Camerons bästa verk någonsin då den ligger parallellt med Titanic och Terminator-filmerna när det gäller storslagenheten. Precis som i första Terminator-filmen så ser vi Michael Biehn i en av rollerna, denna gång mer våldsam och oberäknelig. Han visar helt klart upp en annan sida här. Camerons filmer brukar ju ha en tendens att fyllas med effekter på det ena eller det andra sättet och i den här råder det inget tvivel om att det finns med. Filmen vann till och med en Oscar för bästa visuella effekter.

Ed Harris är visserligen en enormt stor stjärna i Hollywood men han brukar sällan ta den ledande rollen i filmer. Ofta spelar han mot huvudrollen, eller en biroll som till exempel i Apollo 13 (1995) eller The Rock (1996) men här lever han ut huvudkaraktären till fullo. Den fyrfaldigt Oscarnominerade skådespelaren var det perfekta valet för rollen även om hans rollfigur i sig ibland kan tyckas något ointressant. Filmens nackdelar ligger också just kring detta område då man satsat så mycket på de kvalitativa effekterna och den briljanta storyn att karaktärerna inte fått möjlighet att utvecklas tillräckligt i manus. Det gäller alla medverkande. Hade det inte varit för detta hade det blivit en femma, men nu faller det istället ner på en fyra.

Rollywood 9 har röstat
RasmusOrsén 7 har röstat
connya 9 har röstat
anonym 11 har röstat

av Rollywood
Bad Boys II
Avgrunden
Och han älskade dem alla
Freaky Friday
Spy Hard