Recension av Dödligt vapen

Ã…r: 1987
7/5 2009
Recenserad av Rollywood
H
är kommer den tvättäkta 80-talsrullen inom genren "amerikanska polisfilmer". De två poliserna Martin Riggs (Mel Gibson) och Roger Murtaugh (Danny Glover) befinner sig båda i ett vägskäl i livet, men har helt olika bakgrund.

Den självmordsbenägna Riggs klandrar sig själv för mordet på hans fru, då han anser att det inträffade eftersom han är polis. Murtaugh har bara några dagar kvar till pension, men grubblar på om han verkligen är redo att lämna in polisbrickan. Av en ren tillfällighet saknar båda två för tillfället en partner och polischefen sätter dem därför i samma båt.

Det dröjer inte länge innan de har ett mord på halsen också. En ung flicka, dotter till en av Murtaughs kamrater från Vietnamkriget 20 år tidigare. Det hela leder till en personlig vendetta med en av de värsta heroinsmugglarna polisen någonsin stött på.

Detta är en av de underbaraste polisfilmer som gjorts på grundkonceptet om två poliser och deras arbetsrelation som partners i amerikansk film. Kanske är inte handlingen den djupaste men farten i filmen finns ständigt på plats. Det är ingen som somnar och det är kvalitativ action. Trots allas seriösa attityder så är Mel Gibsons smått sinnessjuka personlighet höjdpunkten i filmen.

Richard Donner visste verkligen vad han gjorde när han skapade den här filmen, vilken också kanske har blivit hans mest kända verk någonsin. Ingen glömmer Mel Gibsons roll efter att ha sett denna film. Men det är klart, det finns mycket som inte skulle hända i verkligheten. Många tillfälligheter och lite väl oslagbara personligheter på huvudrollerna. Men kanske är inte det vad man bryr sig om mest i detta fall.

Med allt som redan nämnts så sammanfattar jag filmen ganska enkelt med en trea. Men beakta då att det finns uppföljare till filmen som är av bättre kvalitet. Så jag rekommenderar fortfarande alla varmt att se filmen.

Rollywood 0 har röstat

av Rollywood
Bad Boys II
Avgrunden
Och han älskade dem alla
Freaky Friday
Spy Hard