Recension av Freaky Friday

År: 2003
1/10 2009
Recenserad av Rollywood
I
familjen Coleman går vardagen hektiskt till. Mamman och psykologen Tess (Jamie Lee Curtis) är ständigt mitt uppe i telefon med patienter, alternativt ägnar tiden åt att tjata på sin tonårsdotter Anna (Lindsay Lohan) som just blivit extra kritisk mot sin mamma sedan det kom på tal att hon skall gifta om sig med Ryan (Mark Harmon), Lindsays nu blivande styvpappa. Dagligen uppstår det gräl mellan mor och dotter som förstör husfriden. Men en dag vaknar de upp i varandras sängar och det visar sig att under natten som gått har har de bytt kroppar. Förskräckta över sina nya utseenden och stilar måste de nu komma på hur de ska bli sina rätta jag och samtidigt lyckas uthärda varandras vardag. Men hur lätt är det för en mamma att vara tonåring igen och hur lätt är det för en tonårstjej att agera mamma?

Freaky Friday är en vansinnigt rolig och klart underskattad film som bjuder på massor av bra underhållning. Filmen inte speciellt uppmärksammad när den kom och den har heller inte setts som en av de bättre komedierna på senare år. Dock är min uppfattning något annat och jag gillar filmen skarpt även om man får stå ut med den ytliga handlingen och den amerikaniserade Hollywood-stilen. Det är en blandning av enkel ytlig och något ogenomtänkt humor kombinerat med en seriös och onödigt invecklad skämtsamhet ibland. Filmen är lovande nästan rakt igenom, det är bara upplösningen man kan klaga på. Den är verkligen förutsägbar som väntat i amerikanska komedier och man får försöka avnjuta den första timmen av filmen efter bästa förmåga.

Filmen är den andra nyinspelningen av ”Åh vilken fredag” från 1976, som baserar sig på en roman av Mary Rodgers. Freaky Friday har regisserats av Mark Waters som senare bland annat gjort The Spiderwick Chronicles (2008). Eftersom filmen har så många förlagor så vore det typiskt att det skulle bli ett misslyckande. Det kan också vara därför som folk ignorerat den. Men jag ger den en trea och rekommenderar den till alla som kan tänka sig en amerikansk komedi.

Rollywood 0 har röstat
niklasmatsson 11 har röstat

av Rollywood
Bad Boys II
Avgrunden
Och han älskade dem alla
Freaky Friday
Spy Hard