Recension av Ghostbusters II

År: 1989
27/9 2009
Recenserad av Rollywood
H
ela gänget är tillbaka, redo att fånga spöken igen. Fem år har gått sedan Ghostbusters krossade den gigantiska ”Marshmallow Man” i första filmen och numera består den närapå bortglömda verksamheten av hembesök på barnkalas. Men när inte ens barnen blir intresserade så funderar alla på om de ska lägga spökjägardagarna på hyllan. Dana (Sigourney Weaver) har nu lämnat Peter, gift om sig, skaffat barn och skiljt sig igen. Peter (Bill Murray) leder sin egen tv-show på en av stans lokalkanaler. Ray (Dan Aykroyd) och den något udda karaktären Egon (Harold Ramis) har öppnat en affär med ockulta saker och utför experiment på folk. Men trots att de lever olika liv så har de en sak gemensamt, de saknar den gamla spökjägartiden, en som skall komma att återvända. När Danas badkar försöker äta upp hennes bebis verkar det som om det är dags att återuppväcka Ghostbusters!

Hela rollistan är precis lika klockren som i första filmen och det finns inget att anmärka på när det gäller dåligt skådespel eller felaktiga repliker. Bill Murray och Dan Aykroyd leder filmen på räls rakt igenom precis som förra gången. Tråkigt är dock att man inte får gå in mer på karaktären Winston (Ernie Hudson) som har en betydligt större roll nu än i första filmen. Han syns visserligen mer men hans identitet är fortfarande okänd till stor del. Dan Aykroyd och Harold Ramis ligger bakom manus precis som till första filmen. Men uppföljaren fick långt ifrån en lika bra story. Det gick helt enkelt inte vägen. Vem vet, kanske ska man skylla lite på regissören Ivan Reitman också?

Överlag är detta ändå en acceptabel uppföljare med humor som nästan lever upp till första filmen. Även om det är en betydligt sämre story än i första filmen så är det svårt att göra uppföljare lika bra som första filmen. Det gäller generellt. Därför kan jag väl ge filmen en stabil tvåa och ge ett citat: ”Att såga den vore helt fel”.

Rollywood 2 har röstat

av Rollywood
Bad Boys II
Avgrunden
Och han älskade dem alla
Freaky Friday
Spy Hard