Recension av Gingerbread Man

Ã…r: 1998
29/3 2009
Recenserad av Rollywood
L
agom invecklad thriller filmad i en något psykologiskt påfrestande miljö som snarare fokuserar på gåtor framför spänning och våld.

På väg hem från en fest träffar advokaten Rick Magruder (Kenneth Branagh) den unga kvinnan Mallory (Embeth Davidtz). När Mallory får sin bil stulen så erbjuder Rick henne skjuts hem och sedan är filmen igång...

När de anländer till Mallorys bostad så står hennes stulna bil på garageinfarten. Något som skrämmer dem båda. Har hon en "stalker"? Hon misstänker att hennes sinnessjuka far (Robert Duvall) skulle kunna ligga bakom det hela men ignorerar ändå saken. Istället inleder hon en sexuell relation med Rick.

När hon kommer hem från jobbet nästa dag så upptäcker hon dock något förskräckligt. Någon har hängt hennes katt vid dörrkarmen. Är det fadern som ligger bakom alla attentaten? Tillsammans med den alkoholiserade polisen Clyde Pell (Robert Downey Jr.) och advokatkollegan Lois Harlan (Daryl Hannah) så måste nu Rick hjälpa Mallory att stoppa hennes far.

Men vartefter tiden går så blir Rick mer och mer personligt involverad. Vilket leder till att hans familj nu svävar i livsfara. Samtidigt försöker hans före detta fru Leeanne (Famke Janssen) få ensam vårdnad om deras barn.

Den här thrillern har blivit en så kallad kultfilm i thrillergenren. Ibland kan den verka långsam och vissa scener kanske skulle ha klippts bort men samtidigt så är det ju en historia av John Grisham och då får det ju en speciell stil.

Man har verkligen utformat rollsättningen annorlunda i den här filmen då det helt enkelt är så att ju mindre roll de spelar desto kändare skådespelare i princip. Visserligen har Kenneth Branagh och Embeth Davidtz huvudrollerna i filmen, men det är bara Branagh som gör ett någorlunda värdigt framförande. Sedan har vi Robert Downey Jr. som alkoholiserad polis. Jag vill verkligen tycka om denna tragiska rollfigur då Downey brukar göra ganska bra ifrån sig, men här är han usel!

De kvinnliga birollerna (Hannah & Janssen) är så neutrala att de inte går att ta på diskussion. Vad jag dock inte tidigare nämnt är att vi får se några få scener med kultskådisen Tom Berenger. Dock har hans skådespel inte så stor betydelse för filmens omdöme. Robert Duvall har bara tre till fyra repliker, i övrigt är han mest på dåligt humör.

Filmen är regisserad av Robert Altman (1925-06), en av Hollywoods mest framgångsrika regissörer. Efter att ha hängt med sedan början av 50-talet som regissör så var det med stor sorg vi förlorade honom 2006.

När man ser på det stora hela så är det här en film som hamnar precis mellan bra och dålig. För även om spänningen inte alltid ligger på topp så har man klurat till filmen riktigt bra och gjort det hela mycket gåtfullt. Dock har man misslyckats med den skrämselfaktor jag tror är tänkt skall finnas där. Dessutom hade jag gärna bytt ut Embeth Davidtz mot någon bättre skådespelerska. Det blir en tvåa till Gingerbread Man.

Rollywood 0 har röstat

av Rollywood
Bad Boys II
Avgrunden
Och han älskade dem alla
Freaky Friday
Spy Hard