Recension av Mitt Super Ex

Ã…r: 2006
27/9 2009
Recenserad av Rollywood
M
att Saunders (Luke Wilson) lever en helt vanlig vardag i New York. Det har gått sex månader sedan han avslutade sitt förhållande med sin gamla flickvännen och trots tjat från sina vänner om att träffa någon ny känner han sig inte riktigt redo. Men en dag träffar han kvinnan Jenny Johnson (Uma Thurman) . Vad Matt dock inte vet är att kvinnan egentligen är stadens lokala superhjälte G-girl och att ha en flickvän med superkrafter är inte alltid så lätt.

Mitt Super Ex representerar en av Ivan Reitmans sämre filmer. Med klassiker som Ghostbusters, Twins och Junior på sin meritlista är detta ett stort fiasko. Man skulle knappt kunna tro att det är samma regissör som ligger bakom men det kanske då är manuset som man ska se till. Kanske är det manusförfattaren Don Payne som gjort det stora misslyckandet och tagit sig vatten över huvudet när han försökt sig på långfilm. Payne är annars känd för avsnitt till tv-serien ”The Simpsons”.

Många brukar ju tycka att Luke Wilson är betydligt sämre än sin bror Owen men jag vill inte påstå att någon av dem är speciellt jättebra. De har dessutom så olika rollkaraktär i Hollywood. Luke är den mesiga lillebrodern med ett snällt flin på läpparna och Owen den mer kaxiga, diva-inspirerade storebrodern. Owen medverkar förvisso inte i den här filmen men han är en bra jämförelse för att se hur Luke Wilson framstår som en väldigt neutral och ointressant person i filmen. Likaså Uma Thurman är väl knappast en av Hollywoods främsta stjärnor, helt klart överskattad enligt mig i alla fall. Det enda som är okej med Thurman såväl som Anna Faris är att det är tacksamma utseenden för de som vill spana på damer.

Jag tycker inte det här är en film som är värd speciellt mycket egentligen. Skådespelarna är inte helkassa och betyget stannar på en tvåa, men det är omöjligt att höja det mer eftersom det inte finns något att hämta i den här komedin. Inte ens komikern Eddie Izzard får oss att skratta.

Rollywood 0 har röstat
westost 10 har röstat

av Rollywood
Bad Boys II
Avgrunden
Och han älskade dem alla
Freaky Friday
Spy Hard