Recension av Moonwalker

Regissör: Jerry Kramer (I), Colin Chilvers, Jim Blashfield
Ã…r: 1988
Antal visningar (2040)    Forumdiskussion (0)
9/9 2009
Recenserad av Rollywood
M
an brukar säga att ”80-talet lyste i neon” men det lyste också med en annan sak. En man som var större än alla andra under detta årtionde. Jag talar förstås om ”The King of Pop” Michael Jackson (1958-2009). År 1988 gjordes det också en film om megastjärnan. Filmen fick titeln Moonwalker, men istället för att dokumentera hans liv som en biografi blev den en rad musikvideor med han själv i huvudrollen, ett fåtal andra skådespelare och en massa dansare.

Början av filmen känns ganska tam och det verkar mest som om man raddat upp en rad musikvideos på varandra utan någon story eller någonting. Man börjar fråga sig vad det är för film egentligen? Men om man kan ge sig till tåls så binder en story ihop dem mer och mer vartefter vi tar oss framåt och till slut är det riktiga skådespelare som Joe Pesci i en skurkroll. Det är framför allt låten Smooth Criminal som skrivits om till en riktig kortfilm i filmen. Man kan på så sätt säga att filmen består av många små olika historier, fast med samma skådespelare.

Även om det finns en del actionsekvenser och skottlossningar så är Moonwalker väldigt barnvänlig och skulle nog kunna bli populär i en yngre generation mer än en äldre. Jag såg den bara för att få känna hur det var när jag växte upp och att se filmen till det populära tv-spel som släpptes 1989. För att vara Michael Jackson, en sångare som inte kan skådespela, så är han helt okej med sin larviga stil. Manuset som David Newman skrev är baserat på en historia av Michael Jackson själv så det är väl inte så konstigt om filmen är lite vrickad. Jag ger den en tvåa i betyg då det är en medioker film. Men detta är ingen underhållning man ser på en fredag eller en lördagkväll. Detta är mer av en kulturell film som man i så fall ser för att man vill ha sett den som allmänbildning.

Rollywood 2 har röstat

av Rollywood
Bad Boys II
Avgrunden
Och han älskade dem alla
Freaky Friday
Spy Hard