Recension av My Horrible Year!

Regissör: Eric Stoltz
År: 2001
27/9 2009
Recenserad av Rollywood
E
n kväll när 15-åriga Nik (Allison Mack) går ut med soporna hör hon sina föräldrar gräla inne i köket. Efter att ha lyssnat vidare på grälet får hon veta att sina föräldrar tänker skilja sig, något som inte glädjer Nik alltför mycket. Dock anser föräldrarna att de bör vänta ett tag med att berätta för Nik och bestämmer sig för att ta det på hennes 16-årsdag. Nu har Nik fram till sin egen födelsedag på sig att se till att sina föräldrar hittar tillbaka till varandra.

Här kan vi verkligen tala om en typisk amerikansk high school komedi i den sämre klassen. Filmen berättas som en dagbok ur Niks perspektiv och hur hon upplever det som hon anser vara det värsta som kunde hända. Med Smallville- stjärnan Allison Mack i huvudrollen kan detta inte bli annat än fel. Hon hade kanske kunnat vinna några poäng för att vara ytligtsöt för den publik som bara vill titta på tjejerna i en film, men här har man spökat ut henne till tonåring med tandställning och allt som förstör hela utseendet. Jag rekommenderar allmänheten att se en annan komedi och de som gillar Allison Mack, håll er till Smallville.

Filmen är regisserad av den sorglige skådespelaren Eric Stoltz, som också spelar en biroll i filmen. Trots att han blev nominerad till en Golden Globe så hittar jag ingenting positivt i denna skådespelare och ännu mindre hans egenskap av regissör. Manusförfattaren P.J. McIlvaine har väl ingen ens hört talas om, vilket ger ett ännu mindre förtroende för filmen. Varför man gör en sådan här film kan man fråga sig egentligen. Den tjänar inget syfte, har inget intellekt bakom sig och är ett gränsfall när det gäller humorn. Det är ett under att jag låter skämten och den lätta, ytliga stämningen hålla filmen på en tvåa. Mycket hade talat för en sågning.

Rollywood 0 har röstat

av Rollywood
Bad Boys II
Avgrunden
Och han älskade dem alla
Freaky Friday
Spy Hard