Recension av Och han älskade dem alla

Regissör: Gary Fleder
År: 1997
1/10 2009
Recenserad av Rollywood
O
ch han älskade dem alla baserar sig på boken av den amerikanske författaren James Patterson med samma namn. Vi ser Oscarbelönade Morgan Freeman i rollen som Dr. Alex Cross, en rättspsykolog som förutspår mördarnas minsta steg.

När en mystisk kidnappare som kallar sig Casanova kidnappar en massa flickor i 20-årsåldern vet inte polisen vad de ska göra. Han lämnar inga spår efter sig och verkar tämligen omöjlig att få fast. Rättspsykologen Dr. Alex Cross erbjuder då sin hjälp i förhoppningen om att han skall försöka förstå hur mördaren tänker och vem det kan vara som ligger bakom kidnappningarna. Den största frågan av dem alla är dock om flickorna fortfarande är i livet? Det blir en kamp mot klockan och en oberäknelig Casanova.

Regissören Gary Fleder har verkligen valt en bra historia att regissera. Det här var helt klart en bok värdig att bli film. Jag har visserligen inte läst boken men måste säga att det är en mycket bra thriller. Att dessutom ha sådana perfekta skådespelare som Morgan Freeman och Cary Elwes bland rollerna är helt enkelt briljant. Ashley Judd är väl något diskutabel, men sämre finns ju helt klart. Hon passar för filmen, även om hon över lag inte är mycket till skådespelerska.

James Patterson har varit verksam som författare ända sedan 1987 då hans debutroman ”Svart Fredag” kom ut. Dock har nog ingen bok gjort honom så känd som den här, mycket tack vare att den filmatiserades. Även ”Och spindeln kom” filmatiserades, under titeln I spindelns nät dök den upp på biograferna 2001. Dock nådde den inte samma framgång eftersom den har setts som en uppföljare många gånger. Jag rekommenderar helt klart att man bör se den här thrillern, i synnerhet de som gillar lite kriminalare-inspirerade verk. Jag tilldelar filmen en fyra då jag finner den bra på nästan alla punkter.

Rollywood 1 har röstat

av Rollywood
Bad Boys II
Avgrunden
Och han älskade dem alla
Freaky Friday
Spy Hard