Recension av Spy Hard

Ã…r: 1996
27/9 2009
Recenserad av Rollywood
N
är den onde General Rancor stjäl ett datachip som kan leda till jordens undergång finns det bara en man som kan stoppa honom, agent WD-40 Dick Steele (Leslie Nielsen). Tillsammans med pangbruden Veronique Ukrinsky måste han nu säkra chipet och rädda agenten Barbara Dahl som Rancor tagit till fånga. Det blir en James Bond-inspirerad historia med massor av sjuk humor och parodi på en rad kända filmer som Pulp Fiction, True Lies, I skottlinjen och många andra. En ovanligt välgjord parodi med ett bra manus. En parodi som till skillnad från många andra filmer i dess genre faktiskt har en riktig story att underhållas av.

Alla parodier brukar ju följa ett koncept som de i huvudsak gör parodi på och sedan blir det små tillägg från andra filmer här och var under filmens gång. I det här fallet är det James Bond och över huvud taget agentfilmer som är det ledande konceptet. Man har dessutom lyckats förvånansvärt bra, mycket tack vare den mycket duktige Leslie Nielsen i huvudrollen. Kul är också hur man tagit in stora stjärnor till att göra småroller här och var. Vi ser bland andra Ray Charles, Pat Morita, Hulk Hogan och Robert Guillaume i små framträdanden.

Spy Hard är regisserad av Rick Friedberg som också var med och skapade manuset till filmen. Han har arbetat med Leslie Nielsen på ett flertal projekt genom tiderna och det råder inget tvivel om att de är den perfekta kombinationen om man ser till det här praktexemplet. Vi ser Leslie Nielsen spela en av sina bäst spelade roller någonsin från den tid då han fortfarande hade någon form av standard på sina filmer. Idag blir det bara sämre och sämre filmer som till exempel Scary Movie 3 (2003).

Även om den visserligen bara är en parodi och därmed inte någon invecklad film med väl genomtänkt koncept så är den underhållande tack vare skådespelet. Detta gör att den ger mer än många andra parodier. Därför kan man konstatera att filmen är värd en trea som en bra komedi som passar i alla lägen. Men samtidigt är den inget utöver det vanliga.

Rollywood 2 har röstat
RasmusOrsén 1 har röstat

av Rollywood
Bad Boys II
Avgrunden
Och han älskade dem alla
Freaky Friday
Spy Hard