Recension av Avatar

År: 2009
19/1 2010
Recenserad av BeforeYouDie
P
å 1980-talet var det Terminator, på 1990-talet var det Titanic och på 2000-talet var det definitivt Avatar. James Cameron är min absoluta favoritregissör och förutom de nyligen nämnda filmerna har han även bland annat Aliens (1986), The Abyss (1989), Terminator 2: Judgment Day (1991) och True Lies (1994) i bagaget.

James Cameron älskar utmaningar och har alltid försökt skapa någonting som publiken aldrig har sett tidigare. Avatar toppar alla tidigare försök som en banbrytande film in i 3D världen likt Citizen Kane var för 40-talet.

Avatar är en klassisk Pocahontas-berättelse satt på planeten Pandora år 2154. Här utvinner de giriga människorna Unobtanium, som är ett värdefullt mineral funnet i jorden, istället för guld som man är ute efter i Pocahontas. På Pandora finns dock redan en människolik befolkning kallad Na’vi, vilka är tre meter höga, blå varelser med spetsiga öron och svansar, som måste flyttas på ifall man kan komma åt mineralet.

Genom att få tillgång till en så kallad Avatar får den rullstolsbundna krigsveteranen Jake Sully (Sam Worthington) som uppdrag att samla fakta om Na’vi-folket genom att infiltrera dem. Men allt eftersom han tillbringar tid med Na’vi-folket blir han snart förälskad i både dem och Neytiri (Zoe Saldana) vilket gör det svårt för honom att välja vart hans lojalitet ligger.

Överste Miles Quaritch (Stephen Lang) fortsätter dock sina förintande handlingar mot Na’vi-folket, vilket skapar ett episkt krig för överlevnaden av Pandora.

Med filmen Avatar har 3D effekter i filmvärlden tagits till en helt ny nivå. Här inkluderas de naturligt i filmen och skapar härliga effekter som bara förstärker de redan fantastiska miljöerna. Vi ser 3D-effekter främst i de framtida halvt genomskinliga datorskärmarna vilket fascinerade mig allra mest. Detta istället för att endast använda de i form av saker som kastas mot publiken om vart annat, även om den formen också existerar. Här är inte 3D-elementen filmens tyngdpunkt, utan endast en hjälp för att göra resten av filmen bättre. Självklart går filmen att se i 2D också men de klipp jag sett i 2D känns platta och datorspels lika, orealistiska.

60% av filmen filmades i fotorealistisk CGI (Computer Generated Imagery) vilket innebär att det mesta av filmen är filmad med hjälp av Motion Capture system, för att fånga skådespelarnas rörelser och uttryck och sedan måla upp scenerna i datorerna. Vad som är nytt i Avatar är dock att genom virtuella kamerasystem har James Cameron möjlighet att direkt visualisera scenerna som spelas in så att skådespelarna kan se hur, och till vad, de förväntas agera samtidigt som de spelar in det, och inte flera veckor senare efter att CGI teamet har gått över materialet.

Sam Worthington, som vi senast såg i Terminator Salvation, gör en fantastisk roll som den rullstolsbundna Jake Sully, men personligen har jag svårt för honom som sin Avatar. I början av sin Avatar-roll känns han på tok för arrogant och barnslig och mot slutet bara arrogant. Zoe Saldana gör dock en helt fantastisk roll som den tuffa krigardrottningen Neytiri. Hon är en amason som är både sensuellt vacker och omtänksam och bågskjutande badass på samma gång. Hon har tidigare i filmer som Pirates Of the Caribbean och Star Trek visat att hon kan spela starka kvinnliga roller, men här toppar hon alla dessa tidigare insatser.

Sigourney Weaver har ytterligare en stark kvinnlig roll i Avatar. Hon spelar doktor Grace Augustine och efter sina tidigare prestationer som Ripley i Alien-filmerna visste vi att detta skulle bli succé. Dessvärre känns hennes karaktär outvecklad, hennes förhållande till Jake Sully startar dåligt och hon tycker inte om att han kommer in helt utan erfarenhet, men så fort de träffas som Avatarer tycks deras förhållande vara likt gamla vänner som återförenas. Hon har en komplicerad roll som vi tyvärr ser för lite utav för att uppskatta helt.

Vidare gör Stephen Lang en riktigt bra roll som den onda överste Miles Quaritch och slutligen måste också Michelle Rodriguez nämnas som en snygga och coola piloten Trudy Chacon. I allmänhet är skådespeleriet fruktansvärt högt i filmen och det känns att skådespelarna har roligt under inspelningen.

Pandura är helt uppbyggt från ingenting, med växter och djur helt olika våra, även om de kan kännas igen som någonting liknande hästar, apor eller pantrar. Na’vi-folket har till och med ett eget språk som uppfunnits speciellt till den här filmen med över 1000 ord för att göra berättelsen mer trovärdig. Och trovärdighet har James Cameron verkligen lyckats med. Trots att man sitter med 3D-glasögon i en biosalong i Sverige, så tror man att man befinner sig i en djungel på Pandura 150 år in i framtiden.

James Cameron tänkte göra den här filmen för tio år sedan, men kom fram till att teknologin inte hade nått tillräckligt långt. Efter att ha sett Gollum i Sagon om Ringen bestämde hans sig för att det var dags att damma av sitt gamla projekt och realisera sina visioner. Enligt mig lyckades han oerhört bra och skapade därmed också en av 2000-talets absolut bästa filmer hittills.

Galivan 8 har röstat

Ett småkryps liv
Toy Story
Slumdog Millionaire
Indiana Jones och kristalldödskallens rike
Indiana Jones och det sista korståget
Jakten på den försvunna skatten
Casablanca
Indiana Jones och de fördömdas tempel

The Unsaid
The Green Inferno