Recension av Ett småkryps liv

Ã…r: 1998
21/6 2009
Recenserad av BeforeYouDie
E
tt småkryps liv är Pixars andra långfilm och John Lasseter fortsätter att hålla i regisseringspinnen. Den här gången handlar det, som titeln så snällt förmedlar, om ett småkryps liv. Och då speciellt myran Flik (Dave Foley), som blir skickat iväg från stacken för att leta efter ”mighty warriors” som kan hjälpa dem att försvara sin lilla koloni från gangster gräshopporna, med Hopper (Kevin Spacey) i spetsen.

Flik tar sig ut till den stora staden och hittar här några cirkuskryp som han tar med sig tillbaka till myrornas samhälle. Tillsammans ska de nu verkställa en plan för att kunna stoppa gräshopporna när de kommer tillbaka efter att det sista lövet på trädet har fallit.

Ett småkryps liv är en modern och barnvänlig version av den gamla Akira Kurosawa-filmen ”De sju Samurajerna”. Efter att ha fått reda på att deras lilla samhälle hotas att bli anfallet efter en viss tidpunkt, så ger sig en person iväg för att leta efter hjälp i staden, detta utan att ha någonting att ge i gengäld. Efter ett tag kommer personen tillbaka från sitt omöjliga uppdrag med cirkuskryp eller samurajer i släptåg för att stoppa den kommande invasionen.

Detta är dock en Disneyfilm som är tänkt för mindre barn, vilket har gjort att detta är en lite mer barnvänlig version än samurajfilmen. Dessutom har den en rejäl moralkaka att låta barnen tugga sig mätta på. Tyvärr är det som sagt för de yngre barnen, så det levereras inte mycket skämt för de äldre. Det är en enkel humor och när handlingen gör någonting som kan vara för svårt för de små att förstå, så sägs det gärna en extra gång.

Pixar har dock även denna gång gjort ett skickligt jobb med filmen och visar ännu en gång att datoranimationen är här för att stanna. Självklart finns det vissa brister i animationen, men Pixars filmer har aldrig handlat om den snyggaste bildkvaliteten, utan här ställer de storyn i första position. Om filmens handling inte funkar så spelar det ingen roll hur snyggt det är gjort. Likt Final Fantasy när den kom ut så snackades det om hur många hårstrån huvudpersonens hår bestod av och hur varje hårstrå är separat animerat, tyvärr ger det inte så mycket om filmen inte funkar i sin helhet.

Här har de ett kompakt manus och smarta karaktärer, man blir förtjust i de små karaktärerna, som eldflugorna som används för strålkastare eller trafikljus, men de bästa i filmen är blåbärspatrullen som har sitt kårhus i stjälken av en blomma.

Om du är av den yngre publiken så är detta en riktigt rolig film som du absolut ska se. Och glöm inte att sitta kvar när eftertexterna dyker upp, för där kommer det bloopers till denna animerade rulle.

BeforeYouDie 2 har röstat

av BeforeYouDie
Avatar
Toy Story 2
Ett småkryps liv
Toy Story
Slumdog Millionaire
Indiana Jones och kristalldödskallens rike
Indiana Jones och det sista korståget
Jakten på den försvunna skatten
Casablanca
Indiana Jones och de fördömdas tempel

Cannibals
The Favourite