Recension av Jakten på den försvunna skatten

Regissör: Steven Spielberg
År: 1981
27/5 2009
Recenserad av BeforeYouDie
J
akten på den försvunna skatten är ett av världens mest kända actionäventyr någonsin. Den har refererats oräkneligt många gånger och speciellt scenen i början när Indiana Jones byter ut en guldikon mot en säck jord, och sedan flyr från ett rullande klot har nog alla sett en eller annan variant av.

Den här filmen börjar med den sekvensen och när Indy kommer ut med statyn blir den tyvärr norpad av den franska rivalen Belloq (Paul Freeman), som dessutom sänder en hel stam infödingar efter honom. Indiana Jones lyckas självklart komma undan och ta sig tillbaka till Amerika där han blir erbjuden uppdraget att åka till Egypten för att leta efter den förlorade förbundsarken. Detta blir början av ett spännande äventyr med Marion (Karen Allen), den tuffa skönheten, och den glade Sallah (John Rhys-Davies, nu mer känd som Gimli från Sagan om Ringen).

Det här är första delen av en trilogi om Indiana Jones, arkeologen och universitetsprofessorn, som alltid har en piska till hands. Det är ett härligt äventyr som aldrig tycks ta slut. Med vilda bilfighter, sprängda flygplan och fällor i väggarna tycks Indy alltid ha ett sätt att komma undan och trots att det ibland kan kännas ologiskt så är det här en film man ska ta med en nypa salt. Man njuter av de ologiska bitarna, och de ibland riktigt fula specialeffekterna för de för trots allt med sig en viss charm i denna tidiga 80-tals rulle.

Manuset är skrivet av George Lucas mitt i sitt egna projekt med de första Star Wars filmerna, och man kan känna igen berättelserna väldigt mycket. Sen är ju även här musiken gjort av John Williams vilket skapar en fantastisk atmosfär.

Harrison Ford som spelar Indiana gör en stålande insats, inte långt ifrån den karaktär han spelar i Star Wars också. Han ser ut att älska att råka illa ut, klättra på biltak och slåss med nävarna. Även Karen Allen och Paul Freeman och John Rhys-Davies gör ett riktigt bra jobb med sina karaktärer.

Humorn i filmen är ganska revylik och enkel, men passar ändå så perfekt in i den historia som skrivs. Min egen favorit är när en svartklädd person med en super machete kommer emot Indy och trollar med svärdet framför sig. Indy drar dock en djup suck, tar fram pistolen och skjuter honom.

Detta är ett riktigt familjeäventyr som är till för alla. Tillsammans med möjligtvis Clint Eastwood så har vi här en av de coolaste grabbarna i hatt.

Redwood 4 har röstat

Ett småkryps liv
Toy Story
Slumdog Millionaire
Indiana Jones och kristalldödskallens rike
Indiana Jones och det sista korståget
Jakten på den försvunna skatten
Casablanca
Indiana Jones och de fördömdas tempel

The Unsaid
The Green Inferno