Recension av Toy Story 2

År: 1999
24/6 2009
Recenserad av BeforeYouDie
T
oy Story 2 är fortsättningen på historien om Andys leksaker med cowboyen Woody och rymdjägaren Buzz Lightyear i spetsen. Den här gången råkar Woody ut för en leksakssamlare som kidnappar honom för att komplettera sin samling av Woodys Roundup Gang och sedan sälja den nu kompletta samlingen till ett museum i Japan. Det är nu upp till Buzz och de andra att rädda honom innan det är försent.

Detta är en av de få undantagen där jag tycker att uppföljaren är bättre än ettan. Huvudkaraktärerna är de samma som i förra filmen men nu med ett par nya ansikten. Det intressantaste är inkluderingen av valpen som har färdigheten att förstå leksakerna. En annan skillnad som jag tycker gör denna film bättre är att nu är leksakerna kompisar från början och kämpar tillsammans för att rädda Woody och äventyret blir istället att ta sig till Woody genom trafik utan att någon människa ser dem.

Både Tim Allen (Buzz) och Tom Hanks (Woody) fortsätter att göra perfekta röster sin sina karaktärer och även musiken har blivit bättre i denna film.

Men annars är det inte mycket nytt. Pixars animationer är fortfarande väldigt snygga men det har inte hänt mycket sedan den förra filmen. Karaktärerna är i huvudsak de samma så ingen speciell introduktion krävs, men jag tycker ändå att filmen kan stå på egna ben, och behöver egentligen inte sin föregångare för att fungera som film. Självklart bygger de på varandra och den här filmen tar vid ungefär ett halvår efter den första filmen, men skulle lika gärna kunnat ha varit den första. Helt klart ett skickligt återbesök i leksakernas värld som definitivt har lyckats.

Rollywood 4 har röstat

Ett småkryps liv
Toy Story
Slumdog Millionaire
Indiana Jones och kristalldödskallens rike
Indiana Jones och det sista korståget
Jakten på den försvunna skatten
Casablanca
Indiana Jones och de fördömdas tempel

The Unsaid
The Green Inferno