Recension av Toy Story

Regissör: John Lasseter
Ã…r: 1995
18/6 2009
Recenserad av BeforeYouDie
That wasn’t flying. That was falling with style”

Vem har inte undrat ifall leksaker har ett hemligt liv när man inte tittar? I filmen Toy Story är detta verklighet. Här får man följa barnet Andy och hans leksaker när han under en födelsedag plötsligt får en ny leksak, den häftiga och avancerade rymdleksaken Buzz Lightyear. Plötsligt är inte längre westernsheriffen Woody Andys favoritleksak vilket skapar avundsjuka hos leksakerna. Efter att Buzz av en händelse trillar ut genom fönstret finner sig snart Buzz och Woody borttappade och hemlösa och här börjar ett äventyr för de två rivaliserande leksakerna att försöka ta sig tillbaka till hemmet och säkerheten.

När Toy Story kom ut 1995 var det första gången en helt datoranimerad film gjorde entré på bio och i och med denna film tog Pixar steget in i långfilmsvärlden. De har även slipat upp sina färdigheter ordentligt från sina tidigare kortfilmer och skapade här en riktigt snyggt animerad film med underbara karaktärer.

Karaktärerna är riktigt fyndigt gjorda, från den röda ritplattan, Etch a Sketch, som man kan rita på med hjälp av två vita rattar, till leksaksmikrofonen, som Woody använder under sitt möte. Flera leksaker syns bara en enstaka sekund och är bara skapade för att finnas med i en ordvits som någon nämner. Den absolut bästa scenen i hela filmen är enligt mig ganska tidigt, när armen med små soldater sätter fart ner för trappan med en walkietalkie på uppdrag att scouta vilka presenter Andy ska få.

Filmen handlar om vänskap och utanförskap, och vad det egentligen innebär. Och på ett snyggt sätt förmedlar den de olika vinklarna till publiken genom sina karaktärer. Tom Hanks, som Woody, och Tim Allen, som Buzz, gör riktigt skickliga röster till huvudkaraktärer, speciellt Tim med sin mörka stämma.

Musiken kan ifrågasättas. Förutom sången ”You’ve Got a Friend in Me” så är jag inte speciellt förtjust i sångerna. Men musiken är ganska minimalistisk och visar sig inte så mycket i vilket fall.

Toy Story är en vacker berättelse som absolut har sina svagheter animationsmässigt nu när tekniken har kommit så långt framåt, men när den kom ut var den någonting nytt, ett outforskat kapitel, och även nu håller den absolut måttet. Levande leksaker är alltid ett roligt tema som funkar i alla åldrar.

Rollywood 3 har röstat

Ett småkryps liv
Toy Story
Slumdog Millionaire
Indiana Jones och kristalldödskallens rike
Indiana Jones och det sista korståget
Jakten på den försvunna skatten
Casablanca
Indiana Jones och de fördömdas tempel

Cannibals
The Favourite