Recension av Little Miss Sunshine

År: 2006
22/11 2006
Recenserad av Mewtito
L
ittle Miss Sunshine är en tävling för unga flickor att tävla om vem som är på sätt och vis sötast och bäst, hemska tanke. Lilla Olive ska nu resa till Kalifornien för att vara med och tävla, men för att komma dit måste hela familjen Hoover följa med av olika anledningar. Pappan som med sitt niostegs-program bara vill ha vinnare i sin familj, mamman som bara vill väl, en heroinsniffande kåt farfar, en son som tagit tysthetslöfte för att komma in i flygskolan och morbrorn som försökt ta sitt liv när hans kärlek för en kompanjon inte besvarades. Någonting säger mig att denna familj inte har så värst trevliga middagar.

Även om dess genre må vara komedi så borde man vara beredd på att komedin är rätt absurd och sanslöst svart. För ibland vet man inte när skratten borde komma och stannar sådär halvvägs upp i halsen, bara för att se sig själv skratta åt extremt hemska händelser till och från. Då kommer skådespelarna in och levererar insatser så bra att man får känslan av att detta inte är en spelfilm utan en dokumentär om en dysfunktionell familj. Steve Carell (Anchorman, The Office), vanligtvis en mästerlig komiker, bevisar i Little Miss Sunshine att komiker är skickliga i draman då han fullständigt stjäler scener och gör en av årets bästa rollprestationer. Hur kan då resten av ensemblen stå upp till honom? På ett imponerande sätt står de på samma plan som Carell och fungerar som en väloljad maskin tillsammans, även om Greg Kinnear kan irritera en med samma gamla min vid närbilder.

Det är inte bara skådespelarna som bär filmen, manuset lyfter filmen till skyarna och gör en smått generad av dess kvalité då det inte bara är smart och rolig utan jordnära och kritiserande av människors fientlighet och instängdhet. Skönhetsgalorna, eller rättare sagt, moderna människors ytlighet, får också en rejäl smäll mot slutet.

Tempot i Little Miss Sunshine är ovanpå alla dessa lovord väldigt imponerande, filmen flyter på utan märkbart sega scener och byter mellan skratt och sorg friskt. Men någonting negativt måste det ändå finnas? Eller? Ska man vara riktigt petnoga så borde jag kanske säga att den är förutsägbar på ett lite tråkigt sätt. Men säg inte saker för tidigt då tyglarna ofta dras åt motsatta hållet och det man tror ska hända blir raka motpolen av det vi alla sett i hundratals andra filmer, förutsägbar men ändå inte, sammanfattningsvis.

Denna lilla film rör en dessutom på flera plan, vare sig man vill tänka, skratta eller gråta. Är man dock tillänglig för alla så har man ett mästerverk framför sig.
Little Miss Sunshine bevisar att en familj är jäkligt lik familjen Hoovers Volkswagen, den må hoppa fram då och då, det kanske inte går helt perfekt framåt, men allt blir okej om alla går tillsammans och trycker på.

hamzik 5 har röstat
Thomas. P 46 har röstat