Recension av Alla helgons blodiga natt

Regissör: John Carpenter
Ã…r: 1978
26/7 2004
Recenserad av Bobby Peru
J
ohn Carpenter kommer för evigt att förknippas med sitt mästerverk Halloween, eller Alla helgons blodiga natt, som den fick heta på bio i Sverige.

Han spelade in filmen på den låga budgeten av 300.000 dollar, en summa som man inte får mycket för i filmbranschen. Men Carpenter lyckades koka ihop en helt förträfflig skräckfilm som är minimalistisk men ändå så innehållsrik. Och så tjänade den otroligt med pengar.

Handlingen kretsar kring psykopaten Michael Myers. Sex år gammal dödar han sin storasyster på Alla helgons natt.
Den här scenen som detta sker i är en perfekt start. Kameran är stjärnan, och följer Michael ända utifrån med den lämpliga pumpan och in i huset, via köket och upp i trappan som leder till systerns rum. Där mördar han brutalt henne med en kniv som ser ut att vara större än honom själv. Han springer ut och konfronteras av sina föräldrar.
Senare vet åskådaren att barnpsyket är enda boten.

15 år senare rymmer Michael, ute efter hämnd. På spåret är hans läkare; Doktor Sam Loomis (Donald Pleasence).
Den söta barnvakten Laurie Strode (Jamie Lee Curtis) är Michaels mål, och hennes kompisar är även dem i stor fara. De spelas av P.J. Soles och Nancy Loomis (Carpenters dåvarande flickvän).

Detta resulterar i en gastkramande fortsättning där mördaren effektivt gömmer sig och man vet aldrig när nästa chock kommer. Det är därför filmen är så fruktansvärt successiv: man sitter på helspänn hela tiden, och dessutom är stämningen och atmosfären både underbar och kuslig, med många referenser till gamla klassiker som uppskattas av filmälskare.

Musiken komponerades av Carpenter själv, och är lika ruggig och härlig som filmen. Den spelar en stor roll i bildspråket och publikens känslor. Att ett piano kan spela en sådan stor huvudroll är fantastiskt.

Filmen har fått många uppföljare, men ingen har kunnat matcha originaliteten i den här.

Fakta 1: Michael Myers är uppkallad efter en engelsk distributör som distribuerade Carpenters andra film Attack mot Polisstation 13 i Europa. Filmen är för övrigt fullproppad med namn från filmer och personliga vänner.
Sam Loomis är karaktären i Psycho (1960), och Laurie Strode, tja, är Carpenters gamla flickvän...

Fakta 2: Halva budgeten spenderades på kameror av märket Panavision, endast för att filmen skulle få rätt bildformat, vilket är 2:35:1.

Fakta 3: Först var det planerat att filmen skulle bli en uppföljare till regissören Bob Clarks film Stilla natt, blodiga natt, men förhandlingarna blev inte av och Carpenter gjorde en egen film.

Switchblade 6 har röstat
Bobby Peru 10 har röstat