Recension av Apocalypse

År: 1979
31/8 2004
Recenserad av Bobby Peru
R
egissören Francis Ford Coppola kommer för evigt att vara förknippad med mästerverken Gudfadern och uppföljaren.
Pengarna han intjänade på de brände han på den här; hans mest påkostade projekt hittills. Inspelningen var rena helvetet och Coppola övervägde nästan att ta sitt liv.

Den handlar om kapten Willard (Martin Sheen) som får uppdraget att finna en galen general (framlidne Marlon Brando) i Vietnams djupaste djungler. Färden uppför en lång flod blir en psykedelisk och fascinerande resa för Willard och hans följeslagare Chef (Frederic Forrest), Clean (Laurence Fishburne, då endast sjutton år gammal), Lance (Sam Bottoms) och Chief Phillips (Albert Hall).

Upptakten till den här filmen är väldigt bra. Krigets vansinne skildras in i minsta detalj och det är intressant att höra Willard tala med sig själv och hålla inre monologer. Robert Duvall är bäst och bidrar med den mest klassiska repliken: "I love the smell of napalm in the morning". Färden uppför floden är stundtals fascinerande och spännande, men när Sheens karaktär väl hittar Brando spårar filmen ur en smula. Dennis Hopper följer också med på köpet, på sitt smått galna vis.

Willard möter äntligen Kurtz (så heter den galne generalen som likt en kung betjänas av sitt "folk" inne i den mörkaste delen av Viet Nam) ansikte mot ansikte. Men tyvärr blir det mest bara en massa pretentiösa dialoger mellan de två, plus en otäck slakt av en stackars ko (som tyvärr var på riktigt) eller vattenbuffel. Nåt slags djur är det i alla fall.

Som helhet tycker jag Apocalypse är en rätt överskattad film. Visst är den lysande vissa stunder, men den är otroligt pretentiös och jag skulle vilja ha mer djup. Då blir det inte bättre av att Coppola släppte Redux för ett par år sedan. Jag tycker inte att den tillför något särskilt.

Jag föredrar originalversionen. Skulle jag få sätta ett "drömbetyg" skulle den få en svag fyra, kanske t.o.m. tre och en halv.

Med tanke på den här filmens enorma rykte som en av världens stora mästerverk följer här lite intressanta godbitar, alltså fakta:

Steve McQueen, Al Pacino och Harvey Keitel tackade alla nej till rollen som Willard.

Coppola fotade nästan 200 timmar, och det existerar en version som är lite över 5 timmar. Den sägs cirkulera som en olaglig bootlegkopia på video.

Skådespelaren Sam Bottoms som spelar surfaren Lance B. Johnson var hög på marijuana och LSD under många delar av filmen.

Och sist men inte minst: Låten The End av gruppen The Doors används i början och mot slutet av filmen. Faktum är att sångaren Jim Morrison gick på filmskolan UCLA i Los Angeles (innan han hoppade av) tillsammans med bland andra, ja, regissören själv; Francis Ford Coppola!

Bobby Peru 28 har röstat
Orvar_Säfström 40 har röstat