Recension av Carrie

Ã…r: 1976
4/8 2004
Recenserad av Bobby Peru
B
rian De Palma fick sitt genombrott med den här filmen, som bygger på boken av Stephen King. Han var mobbad i skolan och efter sina upplevelser där skrev han sin första bok, som också kom att filmatiseras först av alla.

Huvudpersonen är en utstött flicka som heter Carrie White. Hon mobbas av alla flickor i klassen och har en överreligiös mamma som låser in henne och säger att hon har syndat efter att ha upplevt sin första menstruation.

Carrie upptäcker dock mitt i alla hemskheter att hon har en speciell gåva som kallas för telekinesis. Det är en förmåga att kunna flytta på föremål genom tankegång.

Denna speciella kraft använder hon sig av senare när hon hämnas på alla som gjort henne så himla illa...

Carrie är Brian De Palma's bästa film, och tro mig; den mannen har gjort många klassiska verk. Att många elaka kritiker för jämnan anklagar honom för en Hitchcock-härmare och tekniskt "freak" är helt fel.

Visst hyllar han Hitchcock många gånger och har en förkärlek för tekniska inslag, såsom split-screen (när bilden delas i två delar för att kunna följa två händelsemoment samtidigt), men faktum är att han är en mästerlig berättare och många av bilderna i hans bildspråk säger mer än tusen ord. Han är en sann konstnär och dessutom en av de få som än idag använder sig av stumfilmsgrepp som låter bilderna och musiken tala i symbios.

Filmen i sig är en briljant studie av en plågad ung flicka som sakta men säkert försöker skapa sig ett eget självförtroende, bara för att genast märka att hon verkligen inte passar in i gänget som retar henne.

Och jag har aldrig sett en film med ett så smart och underliggande religiöst tema som är båda omskakande, gripande och sorgligt. Det utnyttjas verkligen på det bästa tänkbara sättet.

Mamman Margaret White spelas mästerligt av Piper Laurie -en skådespelerska som inte spelat sedan Fifflaren (The Hustler, 1961), men som gjorde en storartad comeback femton år senare och Oscarnominerades direkt för bästa kvinnliga biroll.

Sissy Spacek är dock skådespelerskan som stjäl showen.
Det gör ont att se henne lida som hon gör. Sissy är helt klart en av världens bästa skådespelerskor. Hon gestaltar Carrie så naket att man nästan gråter. Även hon fick en nominering (som bästa kvinnliga huvudroll) och skulle enligt mig ha vunnit för sin känsliga prestation.

I biroller kan vi se unga ansikten som John Travolta, Nancy Allen (De Palma's dåvarande fru), P.J. Soles (Halloween), William Katt och Betty Buckley som gymnastiktränaren.

Priscilla Pointer och Amy Irving spelar mor och dotter i filmen, vilket de även är i verkliga livet.

Pino Donaggio har komponerat den smärtsamt vackra musiken till filmen. De Palma har även fått hjälp av ett suveränt filmteam där klipparen Paul Hirsch och art directorn (som ansvarar för kulisserna) Jack Fisk ingår i besättningen.

Slutligen vill jag passa på att skriva att Carrie är så mycket mer än en vanlig skräckfilm. Jag skulle nog mer våga kalla filmen för ett drama där skräcken är hur människor kan vara så elaka mot varandra. Jag ryser när jag tänker på den här fantastiska filmen som inte lämnar en oberörd, och den starka upplevelsen stannar kvar långt efter att eftertexterna rullit förbi.

Här följer lite intressant "trivia" för den faktaintresserade:

Fakta 1: Sissy Spacek får grisblod på sig i det färdiga resultatet, men under inspelningen var det så klart endast fejkat av åtskilliga söta substanser. Hon var dock villig att låta de andra hälla riktigt blod (!) över henne, vilket säger en hel del om Spacek och hur långt en skådis kan tänja på gränserna för att uttrycka sina känslor på film.

Fakta 2: Spacek var inte påtänkt för rollen förrän hennes make Jack Fisk övertalade De Palma att låta henne provspela. De Palma blev så överväldigad att Spacek fick rollen som Carrie. De tre hade samarbetat två år tidigare i den underbara rockmusikalen Phantom of the Paradise.

Fakta 3: De Palma sparar rejält på referenser till Hitchcock i denna film, men det är värt att notera att skolan i filmen heter "Bates High", en direkt referens till Anthony Perkins karaktär Norman Bates i Psycho (1960).

gva1116 18 har röstat
Bobby Peru 18 har röstat