Recension av Drakens år

Ã…r: 1985
17/8 2004
Recenserad av Bobby Peru
Y
ear of the Dragon skrevs av Oliver Stone, regisserades av Michael Cimino (The Deer Hunter) och har Mickey Rourke i huvudrollen. Han spelar en snut i New York som är Vietnamveteran. Han är skickligast i stan och har flest dekorationer. När asiatiska gäng håller på och tar över i Chinatown beslutar sig Stanley White för att rensa upp.
Självklart följer mycket våld i den här tama berättelsen.

Michael Cimino gjorde som sagt mästerverket Deer Hunter, men har aldrig kommit upp i samma nivå. Den här hjärndöda actionfilmen har ingenting som den andra hade.
Den är uselt regisserad och dessutom så ful och överdrivet lång så man nästan somnar. Rourke kanske kunde agera en gång i tiden, men här tror han att han är hård men går bara runt och pratar coolt, eller konstigt tycker jag.

Asiatamerikanerna skildras på ett dåligt sätt, och det är inte konstigt att den här filmen väckte protester bland riktiga sådana när filmen släpptes. Precis som Ciminos Deer Hunter gjorde, men även om den är rasistisk så är den så omskakande att man tänker mer på budskapet än på smått rasistiska detaljer. Den filmen hade ju i alla fall någonting att säga och hade personer som publiken kunde känna empati för. Rourke är ett elakt svin och jag satte hela tiden på och hoppades på att han var skurken, vilket inte var fallet. Han är en helt orealistisk karaktär som sluggar sig fram likt Stallone som Rambo. Dessutom heter han White i efternamn, ännu en dålig rasistisk referens.
Han är den "vite hjälten" som ska ta kål på alla "gulingar" och göra New York till ett säkert ställe. Håhå, jaja, och samhällskritiken stinker lång väg. Mer pretentiös dynga kan man ju leta efter. Och modellen Ariane kan inte heller agera.

Drakens år är en ren pinsamhet för alla inblandade.
En film som vill provocera men inte kommer någonstans för att den är så usel och långdragen. Hyr den och glöm den, för den som köper den tycker jag rent ut sagt synd om...

Bobby Peru 10 har röstat

av Bobby Peru