Recension av French Connection nr 2

Ã…r: 1975
31/8 2004
Recenserad av Bobby Peru
W
illiam Friedkins The French Connection från 1971 är ett mästerverk i polisfilmsgenren. Gene Hackman gör sitt livs roll i en film som är både tuff, spännande, ironisk och tankeväckande, med en biljakt som endast är överträffad av den i den ännu bättre Brottsplats Los Angeles (eller Änglarnas Stad - Los Angeles eller To Live and Die in L.A. som originaltitel). Även den i regi av Friedkin.

Uppföljaren är regisserad av John Frankenheimer - en ojämn regissör som dock är hyfsad på såna här typer av filmer. Han gjorde Ronin senare i karriären och hade tidigare gjort den kontroversiella Hjärntvättad.
Det är en film som f.ö. är nyinspelad i regi av Jonathan Demme (När lammen tystnar), och går under originaltiteln The Manchurian Candidate.

The French Connection del två handlar om den elaka men skickliga snuten Popeye Doyle (Hackman) när han åker till Marseille, Frankrike för att leta reda på knarkbossen Alain Charnier (Fernando Rey) och krossa hans syndikat en gång för alla. Hackman gör en modig rollprestation.
I långdragna scener i mittpartiet drogas han av dumma fransmän och får utstå fysisk smärta. De här scenerna är rätt omskakande, men som helhet lider filmen i skuggan av den klassiska föregångaren, och Roy Scheider saknas.
De franska aktörerna är mest utfyllnad, detta är Hackmans show. Trots allvarliga brister är detta en rätt underhållande polisfilm med vissa enstaka scener att komma ihåg, men förvänta er ingenting i klass med den första filmen.

Observera också att det inte förekommer någon häftig biljakt i den här filmen. Hackman springer istället till fots mot det spännande slutet. Han hade f.ö. ont i knäna när scenen spelades in, så hans ansiktsuttryck av smärta är äkta.

Bobby Peru 9 har röstat

av Bobby Peru