Recension av Natural Born Killers

Ã…r: 1994
23/7 2004
Recenserad av Bobby Peru
O
liver Stone tar i den här filmen upp mediasamhället genom två mördares ögon. Mickey och Mallory Knox är två unga och arga människor som har tröttnat på alla idioter och ger sig ut på en mördarodyssé genom USA.

Quentin Tarantino skrev manuset men Stone ändrade så mycket tillsammans med sina medförfattare att "QT" än idag tar avstånd från det färdiga resultatet.

Personligen vet jag inte hur filmen hade blivit med honom bakom kameran, men en sak är säker: han skulle aldrig kunna matcha Stone's intensitet och känslosamma trademark som utmärker den här filmen.

Filmen har ofta kopplats ihop med A Clockwork Orange.
Båda filmerna var otroligt kontroversiella när de släpptes, och båda har inspirerat "vanligt folk" till att begå brott.

Inte så konstigt egentligen, då Killers är en enda lång orgie i otäckheter. Tänk dock på att filmen har ett syfte: att visa upp hur sjukt, vidrigt och äckligt det egentligen är, men ändå att lägga en satirisk twist på det hela.

Ibland tappar Stone greppet; det känns som om han går över gränsen och hyllar det han egentligen vill kritisera, men filmen är ändå så mångbottnad och i slutändan är det bara tittaren som kan avgöra vad filmen vill säga.

Stone själv var "förbannad under tiden och släppte ut alla sina aggressioner ", så därför ska man kanske tolka filmen som både en hårt slående satir och en film som visar hur en filmmakare mådde när han gjorde den. Jag tror själv att det myckna våldsinnehållet är Stones personliga reaktion mot ett samhälle som var på väg att gå i kras.

Trots all debatt om innehållet och dylikt är detta en fantastisk rulle celluloid. Woody Harrelson och Juliette Lewis är klockrena som de två seriemördarna.
Deras uttryck känns oerhört äkta och de går in i rollerna som besatta. Filmen är stark och provocerande med ett utmärkt soundtrack och fina skådisar i udda biroller.

Många filmformat används; här får allt från Super 8 till svartvitt till tecknat plats. Det är minst sagt häftigt och psykedeliskt med alla stilar, men vänjer man sig är man fast. Om man nu klarar av att se HELA filmen, vill säga.

Natural Born Killers är en riktigt bisarr tripp med oförglömliga scener som tar lång tid att smälta.
Ett sant mästerverk för den som kan gå förbi allt otrevligt våld och försöker hitta det egentliga budskapet.
För det finns verkligen där, om man bara försöker finna det.

Även om det kan vara svårt så är det värt att ta risken.

Kultfakta: filmen innehåller ca hela 2.500 klipp. I normala fall brukar de flesta filmerna nöja sig med upp till 600-700.

jotnan 1 har röstat
the godfather 6 har röstat