Recension av Phantom of the Paradise

Ã…r: 1974
4/8 2004
Recenserad av Bobby Peru
B
rian De Palma hann med mycket innan han skapade sitt genombrott Carrie, från boken av Stephen King.

Han är mannen som upptäckte Robert De Niro - inte Martin Scorsese, alltså. Han gjorde några satiriska långfilmer med De Niro och vid sidan av det den djävulska thrillern Djävulens Blodsband (Sisters, 1973), bland andra.

Den här filmen handlar om kompositören Winslow Leach vars stycke "Faust" stjäls av den girige impressarion Swan, som dessutom har ett rockpalats och ett skivbolag som kallas för Death Records.

När Winslow's ansikte vanställs efter att ha blivit klämd i en skivpress förvandlar han sig till "Fantomen på rockoperan" och svär att hämnas. Den enda som av honom tillåts att sjunga "Faust" är den vackra sångerskan Phoenix. Men när Swan lurar Winslow AKA The Phantom blir denne alldeles galen...

Den här filmen är en hejdlös blandning av rockopera, musikal, skräck och komedi med satiriska inslag.
Musiken står Paul Williams för, och det är han som spelar den onde impressarion Swan. William Finley spelar den stackars plågade Winslow som sedan blir Fantomen.

Jessica Harper är fantastisk som Phoenix, med en ljuvlig sångröst som backas upp av härlig musik.

Personligen tycker jag att Phantom of the Paradise är fruktansvärt underskattad, och den har fått ett välförtjänt rykte att vara en kultfilm och den har sina fans.

De Palma har gjort en förvånansvärt underhållande rulle som dessutom är fylld av atmosfär och vackra detaljer.
Det tekniska arbetet är superbt som vanligt när det gäller herr "De Plasma". Filmen är dessutom rätt gripande med tanke på Winslow Leach's öde.

Det här är mycket mer än en hyllning till och parodi på t.ex. Faust-legenden, Fantomen på Stora Operan och spökrockare som Alice Cooper.

Phantom of the Paradise är en alldeles underbar film, helt klart en av filmhistoriens underskattade pärlor.

Man märker att filmen kommer att bli någonting alldeles speciellt då det fiktiva bandet "The Juicyfruits" spelar sin roliga musik precis i inledningen.

Kul fakta 1: Produktionsdesignern (som designar det visuella) Jack Fisk är en otroligt duktig sådan.
Hans fru Sissy Spacek har bidragit med att dekorera kulisserna, så kallad kulissdekor. Hon kom att spela Carrie White i De Palma's nästföljande film Carrie, och hon och Jack Fisk är fortfarande gifta.

Kul fakta 2: Karaktären Philbin som spelas av George Memmoli har lånat namnet från Mary Philbin, skådespelerskan i originalversionen av Phantom of the Opera från 1925.

Kul fakta 3: Winslow Leach är namngedd efter Brian De Palma's mentor Wilford Leach.

Kul fakta 4: William Finley var nära att fastna i en riktig skivpress under inspelningen, och hans skrik i den scenen är äkta. Han klarade sig dock oskadd genom sin "timing".

Bobby Peru 7 har röstat

av Bobby Peru