Recension av Balladen om Berings sund

Ã…r: 2003
24/5 2004
Recenserad av anonym
"
Balladen om Berings sund" är en musikalisk dokumentär om några ungdomar, alla från Ryssland, som kommer till Nashville i USA för att bli popstjärnor. Man får följa med de på olika inspelningar och på fritiden där de också sjunger och spelar.

Ganska tråkig, men annorlunda dokumentär som har sin charm. Lite som en dokusåpa som blivit dokumentärfilm och trots att jag inte gillar dokusåpor, är denna inte helt fel. Ganska mörk och udda, på ett konstigt sätt.

Det finns flera talanger i gänget från Ryssland och de sjunger verkligen ut. Men det räcker inte länge för dokumentären blir allt mer utdragen och svag.

Den känns mycket längre än vad den är och efter en timme är det ett rent sömnpiller. Inte alls lika attraktiv och tilltalande. Det blir mer en helt vanlig, originell dokumentär som man kan ha på i bakgrunden i det man gör.

Den sista halvtimmen var för mig inte alls lika bra, som den första timmen. Jag ville bara få slut på det. Men när man som nu tittar tillbaks på det, var den sammanfattningsvis inte så dålig.

En etta förvandlas efter filmen till en tvåa, men knappast en dokumentärfilm jag skulle leta efter. Den har sin charm och sina dåliga sidor. Man är inte viktig med detaljerna och det känns lite som den är gjord på måfå.

Inte något jag skulle rekommendera faktiskt. Håll er borta från den.

anonym 3 har röstat

av anonym