Recension av Dr. Strangelove eller: Hur jag slutade ängslas och lärde mig älska bomben

Regissör: Stanley Kubrick
År: 1964
7/5 2004
Recenserad av anonym
D
r. Strangelove (Or: How I Learned to Stopp Worrying and Love the Bomb) är mästaren Stanley Kubricks magnifika satir om USA:s regering. I huvudrollen ser vi en utmärkt Peter Sellers som spelar flera roller. Det finns även stora namn som Sterling Hayden, George C Scott, Slim Pikens och James Earl Jones.

Enligt mig är detta en av Kubricks bästa filmer och bland den bästa svarta komedin jag sett.

Handlar om en amerikansk fanatisk general som startar en kärnvapenattack mot Sovjet. Presidenten i USA blir tvungen att samarbeta med ryssarna, de amerikanska politikerna, en brittisk kapten, bombens galna uppfinnare och generalerna.

En utomordentlig film och Ken Adams scenografi är makalös. Likaså är den jätteroliga och kreativa dialogen som Peter Sellers är en mästare i. Inte bara en ROLIG komedi, utan också BRA komedi och dess tid har absolut inte runnit förbi, som vissa anser. Finns en hel del klassiska scener; flygplansäventyren och Sellers telefonsamtal med en rysk ledare, tex.

Om man är ett Kubrick-fan är detta ett måste och bara titeln är väl en klassiker, då många har tagit efter den.

Det finns inte så mycket att klaga på i en sådan här filmatisering av Kubrick; det är en film för alla åldrar och smaker och det gör den ju ännu bättre. Ganska våldsam på sin tid dock, men humorn är på hög nivå och det är svårt att hålla sig för skratt emellanåt. Det finns inte många filmer i genren komedi som slår det här odödliga mästerverket.

film_Alex 90 har röstat
anonym 26 har röstat