Recension av Jordbävningen

År: 1974
24/5 2004
Recenserad av anonym
"
Earthquake" är en klassiker om en fruktansvärd jordbävning som kommer och slår sönder i stort sett hela Los Angeles. Invånarna blir chockade och de överlevande gör allt för att få upp de andra invånarna ur askan och alla nerrasade hus.

En klassiker, ja, men en ovanligt svag sådan. Påkostat och väldigt förutsägbart. Filmens handling är också väldigt simpel - en jordbävning kommer till L. A.

Charlton Heston är bra på att medverka i äventyrsfilmer och det visar han även här, trots att det inte kunde vart så påfrestande och svårt att spela.

Mark Robson kunde nog ha gjort filmen lite bättre och mer spännande, kanske genom att ha en stressande bakgrundsmusik, en jättestor spricka som jagar en invånare, osv.

Men denna är knappast spännande eller skakande, utan mer en originell filmatisering av en katastrofhändelse.

Ganska utdragen, men en del bra scener rycker upp filmen från bottenträsket. En där man ska försöka få en kvinna ut ur en skyskrapa, Heston spelar "hjälten" som vanligt.

Härliga effekter är också en punkt som lyfter filmen, men man börjar ju då genast tänka på hur påkostat det är.

Filmen är överskattad av många och underskattad av många. För mig gäller nog inget, jag tycker det stundtals är ett sömnpiller som rycks upp av tillfälliga effekter och scener, som sagt. Men sammanfattningsvis är det ingen höjdare, utan en simpel katastrofklassiker.

anonym 3 har röstat

av anonym