Recension av Mandingo

Ã…r: 1975
16/5 2004
Recenserad av anonym
U
tspelar sig på 1800-talet. Handlar om en tillbakadragen slavägare, mycket bra spelad av James Mason och om hans dotter som har en hemlig affär med en av slavarna, spelad av Susan George.

James Mason gör en bra insats i denna ganska okända filmatisering av Kyle Onstotts roman som är en bok i en serie. Det finns en till; ”Drum” som blev totalförbjuden i Sverige och frågan är om den här filmen inte skulle bli det också. Ganska sexistiskt, inte på ett bra sätt, med heta passioner som efter ett tag blir pinsamma. Bara en film i mängden, som har en ända skillnad från de andra; att det är så sexistiskt så det då och då ser ut som mjukporr.

Det konstiga är att det ser ut som en riktigt bra rulle på pappret; Richard Fleischer, regisserar och den respekterade Mason i huvudrollen, men inget av det kan hålla upp filmen. Mason är, ganska förutspått, det bästa med filmen, tätt följt av Ken Norton som gör en bra prestation som prisboxaren. Men allt annat är knappt sevärt. Har svårt att se framför mig att någon skulle gillar den här, men smaken är ju som baken… Absolut ingen höjdare och det faktum att den är över två timmar lång gör det hela inte bättre. Segt, fånigt och tam dialog och handling. Ingen fråga om betyget. En etta. Usel var den, usel.

anonym 3 har röstat

av anonym