Recension av Manhattan Murder Mystery

År: 1993
19/5 2004
Recenserad av anonym
D
eckarkomedi om två New Torks-bor som hälsar på deras grannar på en middag. Nästa dag dör den ena grannen, hustrun, av en hjärtattack, men New Yorks-borna (Keaton, Allen) misstänker att mannen dödat sin hustru. För att ta reda på det börjar Keaton spionera på grannen och gör till och med inbrott hos honom.

Allens deckare med många roliga scener är nog mer för underhållning än att ta seriöst på. Ganska tunn, men jämn och typisk Allen, vilket många hatar och många gillar.

Woody Allen är som han brukar vara i hans filmer (och i ällmänhet); mesig, tjatig och pedantisk. Men han är rolig på ett tråkigt sätt, vilket är svårt att beskriva i ord. En bättre metod är att se honom, han är ju skådis i många filmer han regisserar. Men Diane Keaton är bäst i denna fina komedi.

Det är en väldigt skän stämning; en typisk ”Allen-stämning”. Många hatar hans verk och det kan jag mycket väl förstå, trots att jag inte är en av dem. Hans stil är väldigt speciell och alldaglig. Han är sig själv på scenen, och när han är sig själv är han väldigt vardagligt tråkig och alltför vanlig. Det är konstoigt att hans filmer då blir så udda. Men de har en viss charm.

Visar det oändligt stora New York i många fina helikopterbilder och skön, passande musik i bakgrunden gör det till en upplevelse.

En mycket bra Allenfilm, han regisserar, spelar i huvudrollen och står för manus tillsammans med Marshall Brickman. En säker fyra.

anonym 11 har röstat

av anonym