Recension av The Golden Child

Ã…r: 1986
18/5 2004
Recenserad av anonym
H
andlar om ett ”perfekt” barn som enligt några munkar ska göra världen god och fredlig igen. Men pojken kidnappas en dag och enligt ett gammalt orakel är Murphy den enda som kan rädda honom.

Denna film blev, konstigt nog, en kassasuccé, men jag har svårt att tänka mig någon som har köpt den och gillat den.

Det ska tydligen vara en komedi, men jag fick inte ut ett enda skratt av den här kampsportsfilmen som kombinerade med en thrillerkomedi.

Eddie Murphy har jag aldrig gillat och efter den här filmen sjönk mitt intresse för honom ännu mer (om det nu kan det). Liakså regissören Michael Ritchie.

Jag kan inte få det klart i huvet att man över huvud taget skulle vilja köpa den, för trots att den är en megahit, är den en av de sämre filmerna jag någonsin sett. Den får en klart etablerad plats i min 20-i-topp-lista.

Försöket att mixa en sorts sportfilm med en thrillerkomedi, skulle kanske kunna bli ett bra koncept, men detta blir ett ovanligt tamt försök, med ett skandalöst resultat.

Många supermodeller medverkar i filmen och jag måste säga: Man använder skådespelare till filmer, supermodeller till… supermodelltävlingar, och sportstjärnor till sporter. Man ska i nio av tio fall aldrig mixa de här tillsammans, resultatet blir i värsta fall så här och i bästa fall blir det som ”Space Jam”…

Det är inget snack om betyget, jag sätter en etta med glädje och Eddie Murphy får återigen sämre snittbetyg i min skådespelarlista – det med glädje, också.

anonym 2 har röstat

av anonym