Recension av Den stora illusionen

År: 1937
2/11 2003
Recenserad av MfAP
"
Den stora illusionen" är en fransk film från 1937, som utspelar sig under första världskriget. Hela essensen av filmen kan sammanfattas i den förvånande öppningsscenen: två franska officerare blir med sitt plan nedskjutna i Tyskland. Efter att ha blivit väl omplåstrade av de tyska soldaterna blir de bjudna på lunch tillsammans med de tyska befälen.

För mig är det här ett nytt och intressant perspektiv på krig - de uttråkade, tillfångatagna befälens perspektiv. De flyttas till ett fångläger som mest liknar en fritidsgård, varifrån de försöker gräva sig ut mest för förströelsens skull. Nästa fångläger ser ut som ett första klassens vandrarhem i en vacker medeltidsborg. Förvaringen av krigsfångarna ses mest som ett nödvändigt ont av både fångar och fångvaktare, och alla beklagar att det måste vara så. Dessutom kommer ju kriget att "ta slut när som helst".

De flesta av de standardingredienser som dagens krigsfilmer brukar innehålla saknas här, på både gott och ont. Kriget i bakgrunden framstår som en lättsam bollsport, och de tillfångatagna som otåliga pojkar som sitter och vrider sig på avbytarbänken. Samtidigt är alla karaktärer hyggliga, snälla och kloka - den onda generalen, den sadistiske fångvaktaren och den skjutglade, psykopatiske soldaten existerar helt enkelt inte. Ingen vill egentligen någon annan illa, alla gör bara sin plikt och ber till och med om ursäkt för det ibland. Det gör mig förvirrad.

"Den stora illusionen" är på sätt och vis en mycket vacker film, som skänker något slags hopp om mänskligheten, alla krig till trots. Och man önskar i sitt stilla sinne att alla krigsfångar genom alla tider fick bli behandlade på det här viset. Men det är väl min egen "stora illusion".

La Lana 3 har röstat
MfAP 16 har röstat