Recension av Adams revben

Ã…r: 1949
28/2 2004
Recenserad av djonipony
S
pencer Tracy spelar advokat som ska försvara en man som blivit skjuten av sin fru p.g.a. otrohet (?!).
Tracy's fru, spelad av Katherine Hepburn, är kvinnorättskämpe och advokat i ett och bestämmer sig för att försvara gärningskvinnan i rätten.

Tracy ber sin fru att inte försvara kvinnan, eftersom hon är en brottsling.
Hans fru anser dock att en kvinnlig brottsling inte är någon brottsling, utan ett offer som måste försvaras.

Det är svårt att ta Hepburns feministiska karaktär på allvar, och ännu svårare att tycka om henne och sympatisera med hennes åsikter.
Förutom att hon rattar som bara den på rak väg, så har hon en klänning som drar åt så in i norden i midjan, för att hon ska se smal och kurvig ut.
Är det inte just sånt som feminister kämpar mot?
Borde inte en feminist "visa upp" sig som hon är?

Hon ligger o slappar i kanoten medan hennes make paddlar; jag trodde feminister ville visa att det är kvinnor som är aktiva, inte män. Tji fick jag.

Till saken hör också att hon, som jag redan nämnt, bor med en man, trots att hon är feminist (och därmed bör hata män) och ska föreställa en självständig kvinna, som kan klara sig själv och inte behöver någon partner.

Filmens andra svagheter är att den, liksom samtida svenska filmer, inte kan undvika att ha med dumma spontana sångnummer. Sånt tröttnar jag verkligen på.

Dessutom blir filmen lätt amatörmässig när man, klart som korvspad, ser linorna som håller Tracy uppe när det ska verka som att en stark dam lyfter honom.

Dock är det filmens budskap som äcklar mig mest.

Jag kunde tolererat att Hepburns feminism är skrattretande extrem, vilket i och för sig all feminism är, men att hon vinner målet bara för att hennes klient är kvinna... Sån jämställdhet spyr jag på!

Från att ha varit en klar 3:a och den bästa gamla svartvita Hollywood-filmen, förutom bröderna Marx's, blir den, i och med domen, ett pinsamt politiskt korrekt feministiskt publikfrieri som säger att det är fritt fram att begå brott,
så länge man är kvinna.

Jag kunde tagit tillbaka betyg 3 om Tracy hade haft vett nog att skjuta frun för att låta henne smaka på "sin egen medicin". Hon kunde väl knappast brytt sig, för det är ju okej att skjuta folk. Fast det är klart, Tracy är ju man...

Givetvis så skjuter han inte sin fru, vilket han borde gjort, utan käkar upp pistolen som visade sig vara av lakrits.

Jag vet att det bara är en film, men jag vill alltid att "skurkarna" ska få det de förtjänar, men här klarar de sig undan tack vare sitt kön.

Det är synd att Hollywood ska vara så mesigt politiskt korrekt.

alucino 2 har röstat
djonipony 35 har röstat