Betyg idag: 1 343 Besökare idag: 4 254

År: 2003
22/4 2004
Recenserad av Poivoroinen
K
ungen av goth inom filmbranschen – Tim Burton – har landat i Sverige med sin senaste film. Att det är en saga av fabulösa mått är väl ingen större överraskning men – dra på trissor – den är inte det minsta goth!
Big Fish handlar om den åldrande Edward Blooms sista dagar och hur han tillsammans med sin son ser tillbaka på sitt liv. Men precis som vi som ser på filmen ser en saga berättas för oss av Tim Burton så berättar även Edward en saga för sin son. Sanningen om Edward Blooms liv är för evigt hoptrasslad med hörsägnen och myten. Resultatet blir en milt sagt kryddad livsskildring…
Som berättargrepp är det faktiskt rätt så originellt. Burton skiter totalt i att bygga upp någon sorts filmisk ”verklighet” utan basunerar ut – helt skamlöst – med Edwards sagoberättande att det är fiktion vi ser. Man vet varken ut eller in vad som är sant eller falskt (även om tremeters jättar och varulvar kanske inte är norm i vardagen) och just det tycker jag är riktigt bra.
Edward Blooms hjältesaga påminner i mångt och mycket med Forrest Gump. Likt Forrest så gör Edward inte bara stan utan världen. Bland annat så får han tampas med jättar och varulvar, jobba på cirkus, åka till Nordkorea och bli bundis med en siamesisk tvilling och bli bankrånare i bästa Bonnie and Clydekänsla.
Ewan McGregor och Albert Finney gör rollen som Edward Bloom i ömsom ung ömsom gammal tappning. Båda är mycket bra men en särskild eloge ska Finney ha eftersom han har precis rätt mystisk-farfar-berättar-skepparhistorier-uttryck och hanterar sydstatsdialekten bättre än McGregor.
Steve Buscemi, birollernas mästare, är riktigt rolig (och den ende som jag skrattade rätt ut åt) som munter poet och är en av de få karaktärer som utvecklas i Big Fish. Han byter yrke så att säga…
Musiken står Burtons ständige kompositör Danny Elfman för men trots att den till och med Oscarsnominerats så är den inte så intressant som man vant sig vid att Elfman kan få till den. Jag märkte knappt ens att det var musik i filmen och då ska man ha i åtanke att Elfman gjort musik till både Batman, Mission Impossible och tv-serien Simpsons. Nä, skärpning till kommande Burtonfilmatiseringen av Kalle och Chokladfabriken.
Fotot är läckert och det är inte utan man höjer på ögonbrynen när Edward fyllt en hel tomt med gula blommor eller när Burton fryser bilden men Edward fortsätter att röra sig i den.
Trots att filmen bygger upp sin historia bra – utan filmisk verklighet – och rör sig med bra skådespelare i alla roller så är det en liten sak som stör. Sentimentaliteten. Argh. Alla ler sådana där sentimentala leenden (”Det blir nog bra, lille ponken”) som bara gamla amerikanska fyrtiotalsfilmer kommer undan med. Burton brukar kunna handskas med sentimentaliteten på rätt sätt (Edward Scissorhands) men här har sirapen förpestat vattendraget som Big Fish färdas i.
Kungen av goth har gjort en helyllefilm. Trodde ni aldrig, va? Så även om jag tyckte att det var en faschinerande liten utflykt så kvarstår faktum: mindre gull och mer Burtonmörker hade gjort den här filmen en tjänst.

rikirock 0 har röstat

Lost in Translation
Big Fish
Universums sista dagar
Braindead
Den gode, den onde, den fule
Fyra fula fiskar

The Unsaid