Betyg idag: 1 477 Besökare idag: 4 271

År: 2003
29/2 2004
Recenserad av Poivoroinen
K
änn på den här. Enslig, pryd, pedantisk bibliotekarie boende i Bangkok söker slank, slarvig, kedjerökande prostituerad för trivsamma stunder framför dumburken. Bli inte förvånad om jag begår självmord inom den senaste tidsramen. Du kanske kan hjälpa mig välja? Hängsnara, pistol, hopp från bro eller tillplattning med hjälp av bil? Ring mig på 555-denjapanskamaffianäruteeftermig!
Det är svårt att inte falla för Last Life in the Universes ultracoola kärlekshistoria. Regissören Pen-Ek Ratanaruang har lyckats på ett utomordentligt sätt att blanda en varm historia om vänskap med både brutal och bitterljuv komik.
Skådespelaren Tadanobu Asano som gör den lätt uppgivne bibliotekarien Kenji besatt av självmordstankar bjuder på en riktig ”one man show”. Med ett ansikte lika nollställt som dragläget på en Volvo 740 betraktar han sina självmordsmöjligheter. Växeln rubbas inte en millimeter ens när hans jobbige bror ringer på och avbryter hans metodiska plan. Men när prostituerade Noi (Sinitta Boonyasak) äntrar hans liv på dramatiska maner börjar förvandligen komma så smått. Asano gör en sådan genommysig karaktär att när vänskapen börjar blomma upp mellan de tu och han reagerar med blyg rädsla och ständigt stelt skruvande så kan man inte motstå hans reserverade charm.
I Hollywood så bygger kärlekshistorierna på ett av två följande koncept. Ett: Kärlekskomedin. En söt, puttenuttig Meg Ryan kniper med ögonen småsurt när en bufflig men välmenande Tom Hanks ger henne gliringar om att hon är en riktig snäcka. Två: Kärleksdramat. Stora känslor. Dramatisk musik accentuerar kärleksparets sammankomst. Kvinnan faller handlöst i mannens händer och han ser drömskt på henne innan filmens crescendo, kyssen, följer. Slutar alltid olyckligt.
Nu ska jag inte påstå att jag vet någonting om asiatisk film i allmänhet för det är ytterst lite jag sett. Dock visar i alla fall Last Life in the Universe att man inte faller in i några klyschor här. Filmens största fördel är att den är oförutsägbar. Blir det något mellan mannen och kvinnan? Det är faktiskt inte så självklart. Kärlek är kanske inte det viktigaste av allt här i livet men vänskap, det kan ingen klara sig utan. Det visar sig tydligt för Kenji.
Humorn i filmen är mörk och påminner om filmer som Grosse Point Blanke där människors död faktiskt inte är så betydelsefullt utan tas mer som ett vardagsproblem. Varje gång Kenji ska ta livet av sig blir han alltid avbruten på ett eller annat sätt.
Ratanaruang fyller även filmen med referenshumor. På ett ställe hänger en affisch av den japanska filmen Ishi – the Killer och ledaren för yakuzan – den japanska maffian – spelas av samma films regissör Takeshi Miike. Jättekul för folk som är insatta i den asiatiska filmvärlden.
Fotot står den berömde fotografen Christopher Doyle för, mest känd för sitt samarbete med Hong Kongregissören Wong Kar-Wai. Men trots kvalitetsstämpeln som filmen alltså automatiskt blir välsignad med så är fotot inte så speciellt. Fina skarpa bilder, men inget ögonväckande med bildkompositionerna eller färgerna. Det känns som Doyle låtit sin lovprisade konstnärliga talang ta en kafferast så de kan vara i full flärd till Kar-Wais kommande film. Synd.
För att vara Ratanaruangs fjärde film så må jag säga att det är en imponerande bedrift. Han behandlar sin historia med känsla och låter den ta sin tid. Långsamt dras vi med in i Kenjis värld och när det börjar hända saker på slutet så blir man nästan desperat av det plötsliga energitillskottet. Med det vill jag absolut inte säga att det är dåligt – tvärtom! Det känns som Ratanaruang kan knyta om säcken på rätt sätt med detta tillskott.

serjaco 20 har röstat

Lost in Translation
Big Fish
Universums sista dagar
Braindead
Den gode, den onde, den fule
Fyra fula fiskar

The Unsaid