Recension av 99 francs

Ã…r: 2007
30/1 2010
Recenserad av pooptroop
J
ag älskade Jan Kounens fartfyllda film Dobermann som kom för en herrans massa år sedan (1997). Det var mer eller mindre filmen som introducerade mig för den franska filmvärlden. Så när 99 Francs ploppade upp i mina händer blev jag nyfiken. Jag hade inte sett något som Kounen gjort sedan just Dobermann och jäklar vilken färd jag fick följa med på.

I filmens centrum står Octave, en otrevlig jäkel. Han är dessutom oerhört oförskämd och fåfäng. Som om detta inte var nog så går hans jobb ut på att få andra människor att känna sig mindre värda. För då köper de en massa produkter. Just det, Octave jobbar med PR och han älskar det. Att jobba inom reklam är lite som ett drömyrke för Octave. Han snortar kokain på löpande band, avverkar kvinnor i samma takt plus han tjänar oerhört mycket pengar. Inte direkt killen man skulle presentera för sina föräldrar. Men efterhand som filmen tågar på så får Octave något som mest kan liknas vid ett samvete. Är det egentligen rätt att pracka på människor det de egentligen inte behöver för att de ska känna sig lyckliga?

Precis som i Dobermann går den här filmen i ett rasande tempo. Jag skulle även vilja påpeka att det ibland känns lite som en musikvideo hade haft en trekant med Trainspotting och Fear & loathing. Men detta innebär inte att filmen skulle vara krånglig eller för den delen dålig. Den levererar absolut ett budskap som är oerhört passande i denna köpsvulstiga värld vi lever i. Så jag blev inte besviken på Kounen. Men det kändes som om någonting fattades. Som ett litet hack som borde fyllts upp med någonting. Dock är det en sevärd film.

pooptroop 0 har röstat

av pooptroop