Recension av År 2001 – ett rymdäventyr

E
n planet.
ta ta tatatata!
... och apor
som dyrkar en helig basilisk

Det här är ingen vanlig science-fiction film!

Den börjar väldigt underligt. På tjugo minuter finns inte minsta tillstymmelse till handling innan vi plötsligt slungas flera tusen år framåt förföljda (eller ledsagade?) av den fagre Strauss.

Stanley Kubrick var ingen ordinär filmskapare.
Alla hans filmer har någon kultstatus över sig, liksom han själv. Detta kan vara en dålig sak. Man kan få felaktiva förväntningar.

Det var vad som inträffade när jag såg filmen.

Mina två vänner, mina filmvänner, blev snart oroliga och till slut, mitt i filmen tröttnade de på den "sega" handlinge.

Man får alltså vara förberedd på att anstränga sig.
Annars kommer filmen inte ge något alls.

Nå, tillbaks till handlingen,
Eller den så kallade handlingen.
För det här är en sådan.
En upplevelsefilm.
En film som inte finns till för något annat än att väcka frågor, den sortens film som lämnar sig grubblande, undrandes... den sortens film man måste se minst två gånger för att ens förstå.
Ett annat exempel är Mulholland Drive.

Så, jag måste varna alla potentiella tittare, den är inte enkel att se på! Det här är ingen fredagskvällsunderhållning med polarna, en chipspåse och mer öl än vad som är hälsosamt för kretsloppet.

Filmen som sådan, om man nu räknar bort den så kallade handlingen är... väldigt vacker. Detta är min subjektiva åsikt.
Den är filmad med klassisk Kubrick stil, väldigt fin stämning mellan musik och bild, det är en väldigt lång uppkörning och filmen är berättad i nästan snigeltempo.
Men det finns en mening med detta.
Ser man filmen till dess slut, förstår man.
För stämningen, den som först infinner sig i början av filmen (utifall man har ett öppet sinne) byggs upp succesivt och i slutet av filmen satt i alla fall jag med näsan fem centimeter från TV'n.

Filmen är ett mysterium.
Man får inte se den som en film.
Det här är en sinnesupplevelse, ett konstverk, en underlig och häpnadsväckande symbios mellan ljud och bild.

kboman 40 har röstat
ThePatient 48 har röstat