Recension av Ärans väg

År: 1957
12/11 2002
Recenserad av ea1234
Ä
rans väg är en antikrigsfilm i högsta klass av mästaren själv Stanley Kubrick. Han har med denna film upprört fransmännen till den grad att filmen förbjöds i landet.
Filmen hade även problem att överhuvudtaget bli till och ratades av fler filmbolag tills Kirk Douglas åtog sig att spela huvudrollen som befäl över ett kompani i den franska armén under 1:a världskriget, vilken fick i uppdrag att inta en kulle som hölls av tyskarna. Alla i kompaniet vet att uppdraget är omöjligt och nästan alla kommer att mista livet. Flera kompanier vägrar då att lyda orden och en ur varje kompani ställs inför krigsrätt åtalade för feghet.

Det här är antikrigs film när den är som bäst. Stanley Kubrick gjorde med denna sitt första mästerverk och slog sig in som en av de största och han spåddes en ljus framtid som filmskapare. Vi som kan fortsättningen vet att han skapade en hel del mästerverk Där ibland År 2001 - ett Rymdäventyr, Clockwork Orange, Barry Lyndon och The Shining.

Ärans väg är en underbar film, en protest över manfallet under skyttegravskriget mellan Frankrike och Tyskland där en stormning på 10 meter innebar flera hundratusen döda. också över hur befälen helt utan medlidande skickar unga pojkar in i döden.

Det här är en av tidernas bästa filmer och femman är lika given som Kubrick vet vad han gör. Han är en av filmhistoriens största och ingen kommer att göra sådana filmer igen.

ea1234 27 har röstat

av ea1234