Betyg idag: 1 218 Besökare idag: 4 266

År: 2001
8/7 2004
Recenserad av cineasten89
D
et är sällan en film verkligen imponerar, berör och fascinerar. Och denna film är en unik exempel på vilken som verkligen gör det. Jag som egentligen inte är för Russell Crowe, han är kanske lite stel, men efter Gladiator fick jag förtroende för honom. Och jag är fullkomligt fast på en sak - A beautiful Mind är hans bästa film av alla filmer jag sett med honom hittills.

I denna film är John Nash en blyg, nervig kille som börjar på universitet. Han blir senare en genialisk matematisk professor, men samtidigt är han en hemlig agent. Han är gift, har ett lyckligt liv, men lever samtidigt dubbelliv som agent. Det visar sig sedan, att han är sjuk i schizofreni. Men han kämpar mot sjukdomen, och slutligen fick han Nobelpriset.
Det är en berättelse om honom under den svåra perioden och när han fick Nobelpriset. En välgjord och genomtänkt film, säger jag bara!

Det som är otroligt är hur perfekta Russell Crowe, Ed Harris, Paul Bettany, Jennifer Connelly, Adam Goldberg och Christopher Plummer spelar och de vävs väl i sina roller, som storyn vävs väl i filmen.

Det är fint att man gör en film om en kille sjuk i schizofreni, och han är som vilken annan människa som helst - men det som gör honom annorlunda är att han är en professor som har schizofreni, inte en som har en vanlig jobb.
Det visar att vem som helst kan ha nån sjukdom, både betydelsefulla och mindre betydelsefulla människor.

Det är verkligen en hjärtegripande och tankeväckande film som berör bortom allt...

Önskat 7 har röstat
cineasten89 16 har röstat