Recension av A Better Tomorrow

Regissör: John Woo
År: 1986
19/12 2003
Recenserad av Yakuza
J
ohn Woos första gangsterfilm som beredde väg för Hong Kong-action. Det här är en mycket smart gangsteropera som sent skall glömmas.

Filmens handling är idag något av en klassiker som man känner igen från många nya filmer.

Ho är en organiserad gangster som vill lämna sitt kriminella liv på grund av att hans bror Kit är en ambitiös polis. Ho ska bara avsluta med en ordentlig kupp. Självklart går det inte som han tänkt sig, Det hela visar sig vara en fälla och nu blir inget som han tänkt sig. Hos far blir mördad och Ho själv hamnar i fängelse.

Hos Kollega Mark svär att han ska hämnas sin vän. Detta sker i en legendarisk skottlossning som har givit inspiration till mängder av moderna actionfilmer. Mark blir skjuten i benet under skottlossningen och får gå med benprotes under resten av filmen.

När Ho kommer ut ur fängelset träffar han sin vän Mark och båda är fast beslutna att lämna det förflutna bakom sig och börja på ett nytt hederligt liv. Men varken Kit eller gangstergänget är redo att gå vidare.

Filmen innehåller även en oförglömlig skottscen; när Ho, Mark och Kit möter gangstergänget i en hamn.

Ho och Mark är där för att lämna staden, de har stulit pengar från gänget och kidnappat dess ledare som en försäkring, för att kunna börja ett nytt liv någon annanstans. Gänget har därför kidnappat Hos bror som en försäkring på att få tillbaks sin ledare och sina pengar. Vid hamnen ska de byta ledaren mot Kit. Kit tänker arrestera sin bror samtidigt som han ska arrestera gangsterbossen. Det sker en oerhörd förvirring som ni kanske kan förstå. Under bytet skjuter Kit gangsterbossen vilket ledet till en makalös vapenstrid.

Uppföljaren "A better tomorrow II" som kom år 1987 gör nog ingen besviken. Även här har Woo skrivit filmhistoria med ett antal oförglömliga scener.

Det finns också en tredje uppföljare regisserad av Tsui Hark. Likaså den en klassisk Hong Kong-action, men den håller sig knappast på samma nivå som de två tidigare

Yakuza 11 har röstat

av Yakuza