Betyg idag: 1 134 Besökare idag: 4 656

Recension av A Bittersweet Life

Regissör: Kim Ji-woon
År: 2005
Antal visningar (1959)    Forumdiskussion (0)
12/10 2005
Recenserad av Greenleaf
S
un-Woo, en av den sydkoreanska maffiabossens favoriter, får i uppdrag att hålla koll på hans flickvän, medan han är bortrest. När Sun-woo märker att flickvännen har en affär med en annan kille, låter han bli att säga något till chefen, vilket blir ett av hans största misstag någonsin.

Filmen börjar direkt intresseväckande med ett riktigt skönt intro i en cool färgstark miljö. Vi följer en kostymklädd man genom en nattklubbs korridorer och sedan följer en häftig fight. Filmen öppnar starkt och ser väldigt lovande ut. Tyvärr är den inte lika stark i resten av första halvan. Den tilltalade mig inte särskilt mycket faktiskt, kanske på grund av avsaknaden av action, som kom under den senare halvan av filmen. Istället är handlingen bitvis rätt ointressant och det är ett onödigt långsamt tempo i början. Däremot är huvudkaraktären väldigt intressant och känns som en modern Bruce Lee på grund av den iskalla blicken och de dödliga kung fu-slagen.

Det verkar vara helt omöjligt för sydkoreanska filmer att vara fula, verkar det som. Som vanligt är kameran skarp, bilderna snygga och kameravinklarna varierar sig och är väldigt finurliga. Jag börjar bli kär i filmlandet Sydkorea och det är bara att njuta av allt det vackra som landet har att erbjuda i filmväg. Även musiken passar utmärkt in i denna film och de asiatiska tonerna klingar bra i den spännande atmosfären.

Andra halvan blir genast mycket bättre på grund av att det är mycket mer action helt enkelt. Det här är en ren och skär actionrulle vars handling genast blir mycket smartare och häftigare efter halvtid, och fortsätter så tills sluttexterna rullar. Slutet knyter an med början på grund av att det är mycket fight där också. Väldigt mycket skjutandes och blod, vilket passar utmärkt som slut för denna rätt råa film från Sydkorea. Det var skönt att filmen tog sig i kragen efter en klen början (förutom första scenen då) och blev till slut en underhållande och bra actionfilm.

Switchblade 5 har röstat
Mat1az 3 har röstat