Recension av A Dangerous Method

Ã…r: 2011
17/12 2012
Recenserad av rikirock
T
vå av världens mest intelligenta, men kanske också mest kontroversiella män, Carl Jung och Sigmund Freud, har en intensiv och turbulent relation som leder fram till psykoanalysens födelse. Deras gemensamma nämnare blir den djupt störda, men också intelligenta och vackra Sabina Spielrein som både enar och splittrar dem.

David Cronenberg (A History of Violence) är tillbaka med en psykologisk drama film om hur Carl Ljung och Sigmund Freud träffades. Från att bli riktigt goda vänner till att ha sina egna åsikter och tankar till att kämpa själva med sina teorier. Ljung spelas av den alltid lika fantastiska Michael Fassbender (Shame) och Freud spelas av den otroliga Viggo Mortensen (Hidalgo). Deras kemi tillsammans på vita duken är fantastisk, dem jobbar underbart tillsammans och jag skulle gärna vilja se dem på vita duken i en film igen. Kiera Knightley spelar Sabina Spielrein och det är enligt mig hennes bästa roll. Hon gör en makalös insats som djupt störd av sexuella tankar och våld.

A Dangerous Method är en riktigt bra och intelligent film om två av världens smartaste män inom psykologi. Det är spännande att se hur dessa två män tänkte och hur dem jobbade. Cronenberg har skapat en film som är intressant men på sina håll har sina brister. Ibland blir det lite för segt och man vill bara se resultatet snabbare än vad som ges. I stora hela så tyckte jag om den och det är en film jag absolut kan tänka mig se igen. Dem som är intresserade av psykologi kommer älska den här filmen utan tvekan.

rikirock 5 har röstat

av rikirock