Recension av A Love Song for Bobby Long

Ã…r: 2004
15/6 2005
Recenserad av cineasten89
E
n mycket lågmäld och finstämd film som fullkomligt berörde mig. Trots mycket dålig kritik, bestämde jag för att ge denna film en chans. Jag är glad att jag gjorde det, för aldrig har jag sett John Travolta så bra. Hans roll är som klippt och skuren för honom. Scarlett Johansson var inte dum heller.

Det handlar om Purslane, en vilsen artonåring som bestämmer sig för att åka hem till sin mors hus när hon får höra nyheten om sin mors död. Efter att ha missat begravningen bestämmer hon sig för att stanna i huset vars arv går till henne och de två alkoholisterna, Lawson och Bobby, som bott i huset länge. Då förändras hela deras liv - med både positiva och negativa händelser. Det handlar helt enkelt om drömmar, passioner, kärlek, att finna vägar och om identitet.

Bobby Long som spelas av John Travolta är lätt att sympatisera med, då han spelar så övertygande och bra. Lite annorlunda, också, då han är vithårig, något tjockare än vanligt och något smartare, då han spelar en alkoholiserad litteraturprofessor. Scener där han kissar blod är också fina och ovanliga. Visst, han var en ungdomsidol i och med Saturday Night Fever och Grease, men det är denna film som jag kommer att minnas och berömma honom mest för.

Fin inledning, fin story mittimellan trots att det blir lite för segt ibland (det är trots allt en lugn och lågmäld film) och fint slut. Inte alls typiskt amerikaniserad film, vilket alltså betyder en plats som utspelar sig antingen i Kalifornien eller New York, utan i New Orleans. Visst finns det amerikanskt sätt och livstil där, men inte som "berätta och låta publiken avgöra om den är bra eller inte"-amerikaniserat, utan "bygga upp storyn och sen låta publiken bestämma om den berör eller inte"-amerikaniserat.
Fotot är alldagligt, vilket inte är konstigt då regissören gör debut som filmregissör i och med denna film. Tempot är lågt, storyn välskriven och dialogerna av bästa klass.

cineasten89 17 har röstat

av cineasten89